Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa asioivat näkevät asiakastietonsa OmaKannasta

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 11.3.2024 Kaikki tiedotteet

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan OmaKannasta maaliskuusta lähtien. Tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat voivat nähdä OmaKanta-verkkopalvelusta sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan maaliskuusta lähtien. Tähän asti asiakkaat ovat voineet nähdä OmaKannasta vain terveys- ja hyvinvointitietojaan.

– Asiakkaalle näkyy OmaKannasta tietoja, jotka hänestä on kirjattu sosiaalipalveluissa 11. maaliskuuta lähtien. Tätä aikaisemmin kirjatut tiedot eivät tule näkyviin, kertoo ICT-tuotepäällikkö Sanna Hämäläinen Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta.

OmaKannasta tiedot on helppo tarkistaa

Asiakas voi lukea OmaKannasta itseään koskevat sosiaalipalvelujen asiakirjat, kuten päätökset ja suunnitelmat. Lisäksi OmaKannasta voi tarkistaa asiakkuutensa alkamisajankohdan sekä omatyöntekijänsä yhteystiedot.

Tiedot löytyvät OmaKannassa Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta. Eri palveluissa, kuten vammaispalveluissa ja työikäisten palveluissa, kirjatut tiedot ovat omien otsikoidensa alla. Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy, vaikka ei olisi asiakkaana sosiaalipalveluissa. Tällöin osiossa kerrotaan, että tietoja ei ole.

– Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle, muistuttaa liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.

Kaikki tiedot eivät tule näkyviin ensivaiheessa

Tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain. Siellä eivät vielä näy esimerkiksi asiakaskertomukset, iäkkäiden asumispalvelujen ja kotihoidon, eivätkä kuraattoripalvelujen ja lastenvalvojien kirjaamat tiedot. Myöskään kaikki lastensuojeluilmoitukset ja niin sanotut huoli-ilmoitukset eivät vielä näy asiakkaalle.

Kaikki tiedot eivät tule ollenkaan näkyviin OmaKantaan. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi turvakotipalveluun tai lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyvät asiakirjat ja maksutapahtumat.

OmaKannassa voi hallita omien tietojensa käyttöä

Tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen tiedot liikkuvat Kanta-palvelujen avulla esimerkiksi eri hyvinvointialueiden välillä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Näin tiedot kulkevat asiakkaan mukana, jos hän esimerkiksi muuttaa paikkakunnalta toiselle.

Päijät-Hämeen ja muiden hyvinvointialueiden välillä tiedot alkavat liikkua loppuvuonna, kun alueella on tehty tarvittavat muutokset asiakastietojärjestelmiin. Asiakas voi halutessaan antaa sosiaalipalvelujen asiakastietojensa luovutusluvan OmaKannassa jo nyt, vaikka tiedot eivät vielä liiku. Myöhemmin luovutusluvan voi antaa myös sosiaalipalveluissa asioinnin yhteydessä.