Sosiaalihuollon liittymisvelvoite Kantaan tuo isoja muutoksia – vastaamme kysymyksiin ATK-päivillä

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 22.5.2023 Kaikki tiedotteet

Asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajat liittymään Kantaan. Tämä tuo suuria muutoksia sosiaalihuollon ammattilaisten työhön. Kannan ja THL:n asiantuntijat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivillä vastailemassa kysymyksiin tulevan liittymisvelvoitteen vaatimuksista.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä eli asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon julkisia ja julkisen lukuun toimivia yksityisiä palvelunantajia liittymään Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjiksi 1.9.2024 mennessä.

Käyttöönoton valmistelu kannattaa aloittaa nyt, sillä se tuo mukanaan uusia vaatimuksia käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin, kirjaamiseen ja toimintatapoihin.

Kun liittymisvelvoite astuu voimaan, pitää asiakastiedot tallentaa Kanta-palveluihin rakenteisina asiakirjoina asiakastietolain siirtymäsäännösten mukaisesti. Syyskuusta 2024 alkaen Kantaan on arkistoitava iäkkäiden, lapsiperheiden ja työikäisten palveluissa syntyvät asiakasasiakirjat rakenteisina.

Lisäksi sosiaalihuollon asiakastiedot alkavat näkyä vähitellen OmaKannassa kansalaisille vuoden 2023 aikana. Takaraja tietojen näkymiseen tarvittaville asiakastietojärjestelmien muutoksille on 1.9.2024.

Kanta ja THL yhdessä ATK-päivillä – tule keskustelemaan!

Nouseeko sinulla kysymyksiä tulevasta liittymisvelvoitteesta? Tule tapaamaan Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston sekä THL:n sote-tiedonhallinnan asiantuntijoita Kannan ATK-päivien ständille tiistaina 23.5.2023 klo 10.30–11.00 ja klo 13.30–14.00.

Kuuntele ATK-päivillä myös Kannan ja THL:n sosiaalihuollolle suunnatut puheenvuorot:

• Tiistai 23.5.
    • 14.00 Sessio 5: Rakenteellisen sosiaalityön tietotuotannon kehittäminen (projektipäällikkö Vappu Koskinen, THL)
    • 14.25 Sessio 5: AVAIN-mittari – suunnitelmallista sosiaalityötä ja määrämuotoista tiedon tuotantoa (tutkija Niina Tanner, THL)
    • 15.00 Sessio 2: Hyvinvointialue rekisterinpitäjänä ja Kanta-palvelut (asiakkuusvastaavat Riikka Pinta ja Henrika Merenlehto, Kelan Kanta-palvelut)
    • 16.00 Sessio 1: Kanta-palvelut hyvinvointialueiden tukena (palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokari, Kelan Kanta-palvelut)
  • Keskiviikko 24.5.
    • 9.00 Sessio 11: Asiakastiedon laatu syntyy kokonaisuudesta (erityisasiantuntija Jussi Lehto, THL)
    • 10.00 Sessio 11: Asiakastietolain liittymisvelvoitteen mukainen asiakastietojärjestelmä ja sen hyödyt (liiketoiminnan asiantuntija Jaana Nissilä, Kelan Kanta-palvelut)
    • 10.30 Sessio 11: Sosiaalihuollon seurantarekisteri – nyt on dataa! (erityisasiantuntija Martta Forsell, THL)

Lisätietoa

Voit tutustua asiakastietolain siirtymäaikoihin ja THL:n määräykseen asiakirjojen rakenteista ja niihin merkittävistä tiedoista kanta.fissä.