EU:n koronatodistus nyt henkilöille, jotka ovat sairastaneet koronan ja saaneet yhden rokotuksen

Tiedote Kirjoitettu 5.11.2021 Kaikki tiedotteet

EU:n koronatodistuksen saavat nyt myös koronan sairastaneet, joilla on yksi rokotus. He saavat koronapassina toimivan EU:n rokotustodistuksen Omakannasta 5.11.2021 alkaen. Myös Koronatodistuksen lukija -sovellus hyväksyy tämän todistuksen. Matkustettaessa todistuksen kelpoisuus tulee tarkistaa kohdemaasta.

Koronapassin saavat henkilöt, jotka ovat sairastaneet koronan ja saaneet lisäksi yhden koronarokotuksen. Tällaisessa tapauksessa heille tulee rokotustodistukseen merkintä 1/1 kohtaan "saadut rokoteannokset".

Rokotustodistusta voi käyttää koronapassina Suomessa, kun rokotuksesta on kulunut seitsemän päivää. Myös Koronatodistuksen lukija -sovellus hyväksyy tämän koronarokotustodistuksen seitsemän päivän kuluttua rokotuksesta.

Lääketieteellisten tutkimusten mukaan koronavirustaudin sairastanut henkilö saa yhdestä koronarokotteesta vähintään yhtä hyvän suojan tautia vastaan kuin mitä muut saavat kahdesta rokotteesta. Siksi THL ja Euroopan neuvosto suosittavat ja STM katsoo, että koronataudin sairastaneilla ja yhden rokotteen saaneilla henkilöillä pitää olla samanlaiset oikeudet hyödyntää EU:n koronatodistusta ja koronapassia kuin täyden rokotesarjan saaneilla.

Myös sairastamistodistus käy koronapassina

Koronan sairastaneet henkilöt, jotka ovat ottaneet yhden rokotuksen, voivat edelleen käyttää koronatodistuksena ja -passina myös EU:n koronatodistusta sairastetusta koronavirustaudista. Tämä todistus on voimassa 180 päivää positiivisesta koronavirustestistä.

EU:n koronatodistus kannattaa hakea Omakannasta (www.kanta.fi) etukäteen, ja tallentaa se puhelimeen pdf-tiedostona tai tulostaa paperille, jotta se on valmiina käytettäväksi koronapassina. Henkilöt jotka eivät käytä Omakantaa, saavat koronatodistuksen terveydenhuollosta.

Koronapassia käytetään Suomessa koronarajoitusten vaihtoehtona.

Matkustajan selvitettävä kohdemaan käytännöt

Matkustettaessa on selvitettävä, mikä koronatodistus tarvitaan kohdemaan rajanylitykseen ja miten koronatodistuksia voi käyttää kohdemaassa muihin tarkoituksiin. Eri maiden vaatimukset voivat vaihdella myös EU:n sisärajoilla. Ennen matkalle lähtöä on hyvä lisäksi tarkistaa kohdemaan koronatilanne. Suomeen palatessa on hyvä muistaa, että matkustajan tulee osallistua pakolliseen koronatestiin ellei hänellä ole koronatodistusta. Ennakkotestissä tai testissä maahan tullessa käyneiden sekä henkilöiden, jotka ovat saaneet vain osittaisen rokotesarjan, tulee lisäksi osallistua testiin 3–5 vuorokautta maahan saapumisen jälkeen. Suomeen saapuville testit ovat maksuttomia. Todistus- ja testivelvoite ei koske alle 16-vuotiaita eikä matalan riskin maista saapuvia.

EU-maita koskevat matkustusohjeet ja -rajoitukset on koottu Re-open EU -verkkosivustolle (reopen.europa.eu).

Maat päättävät itse, mitä todistuksia edellyttävät maahan saapuvilta ja edellyttävätkö ne esimerkiksi yhtä tai kahta rokoteannosta. Jotkut maat voivat vaatia myös niin sanottua sairastamistodistusta koronavirustaudista. EU-asetuksen mukaan jäsenmaiden on hyväksyttävä EU:n yhteinen koronatodistus, jos jäsenmaa hyväksyy myös muita vastaavia todistuksia.

Yleisesti matkustettaessa on hyvä noudattaa erityistä varovaisuutta. Koronavirustilanne voi eri maissa ja alueilla muuttua äkillisesti.

Kansalaiskysymykset Omakannan koronatodistuksista

Yleinen neuvonta:

• Omakannan asiakaspalvelu: asiakaspalvelu@kanta.fi

Huom. Omakannan asiakaspalvelussa ei ole mahdollista tarkistaa tai korjata henkilökohtaisia terveystietoja. Olethan näissä tapauksissa yhteydessä sinua hoitaneeseen terveydenhuollon yksikköön.

Koronatodistuksissa olevat virheet tai puutteet:

• Terveydenhuolto: rokotteen antanut tai koronatestin ottanut organisaatio

Ulkomaiden todistusvaatimukset sekä laiva- ja lentoyhtiöiden todistuskäytännöt:

• matkan kohdemaan omat korona-aiheiset verkkosivut tai laiva- ja lentoyhtiön omat verkkosivut ja asiakaspalvelukanavat
  • Re-open EU (europa.eu)

Median yhteydenotot

Pyydämme median yhteydenotot organisaatioiden keskitettyyn viestintään oheisen vastuujaon mukaisesti.

Kela: viestinta@kela.fi

• Omakanta-palvelu ja koronatodistusten toteutus Omakannassa

THL: info@thl.fi

• THL:n rokotusrekisteri, ammattilaisten kirjaaminen, tietojen alueellinen kattavuus, terveydenhuollon toimintamallit, ulkomailla annetut rokotukset, paperiset lomakkeet, tarkastussovellus

STM: viestinta@stm.fi

• koronatodistuksen rahoitus, kokonaissuunnitelma, tekniset ominaisuudet, juridiset asiat, EU-valmistelu, käyttötarkoitukset, todistukset osana maahantuloa, covid-19-tartuntojen torjunta rajat ylittävässä liikenteessä, maahantulomalli, muiden maiden käytännöt, tartuntatautilaki, raja-HE

Tämä on sosiaali- ja terveysministeriön, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kelan yhteistiedote, joka on julkaistu 5.11.2021.