Yhä useammalla potilastietojärjestelmällä on mahdollista tallentaa keskeiset terveystiedot rakenteisesti Kantaan

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 30.5.2022 Kaikki tiedotteet

Potilastietojärjestelmiin on toteutettu tasonnostoja vuoden 2016 määrittelyjen mukaiseen aineistoon. Keskeisten terveystietojen yhteenvetojen avulla tietojen haku Kanta-palvelujen tietomassasta helpottuu ja asiakkaan tilanteesta saadaan parempi kokonaiskuva.

Keskeisten terveystietojen yhteenvetotiedot ovat Kanta-palvelujen kokoamia potilaskohtaisia tietokokonaisuuksia, jotka on kerätty Potilastiedon arkistoon tallennetuista tiedoista. Kanta-palvelujen koostekantaan kertyy yhä enemmän aineistoa, jota on mahdollista hyödyntää potilastietojärjestelmissä keskeisten terveystietojen yhteenvetonäkymissä.

Yhteenvetotietojen muodostamisen edellytys on, että tiedot on tallennettu Kantaan rakenteisesti. Kaikki yhteenvetotiedot syntyvät vain, jos tiedot kirjataan potilastietojärjestelmän versiolla, joka tukee vuoden 2016 määrittelyjen mukaisia tietosisältöjä.

Potilastietojärjestelmien tasonnostot edistyneet

Tietojärjestelmätoimittajat ovat tehneet potilastietojärjestelmiinsä niin sanottuja tasonnostoja eli toteuttaneet vuoden 2016 rakenteiset määrittelyt. Tasonnosto parantaa merkittävästi usean eri järjestelmän Kantaan tuottaman tiedon laatua.

Potilastietojärjestelmien kehitys vuoden 2016 määrittelyjä tukeviksi järjestelmiksi on edistynyt viime aikoina huomattavasti. Vuoden 2022 aikana on odotettavissa huomattava määrä käyttöönottoja uudella potilastietojärjestelmän versiolla.

Tällä hetkellä kahdeksan julkisen sektorin organisaatiota tallentaa kaikkia keskeisiä terveystietoja rakenteisesti Kantaan. Lisäksi monet organisaatiot tallentavat osaa keskeisistä terveystiedoista rakenteisessa muodossa. Esimerkiksi diagnooseja tallentaa Kantaan suurin osa julkisista ja yksityisistä organisaatioista (noin 90 %).

Tietojärjestelmiä kehitetään hyödyntämään yhteenvetonäkymiä

Tallennustavan muuttamisen jälkeen järjestelmätoimittajat kehittävät potilastietojärjestelmiä hyödyntämään uudessa muodossa olevaa aineistoa. Järjestelmiin toteutetaan keskeisten terveystietojen yhteenvetonäkymiä tehostamaan ja helpottamaan potilaan tietojen hakua.

Yhteenvetotietoa on jatkossa saatavilla

• rokotuksista