Kansallisen lääkityslistan kehittäminen jatkuu – rakenteisen annostuksen määrittelyt julkaistaan maaliskuun lopussa

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 5.3.2020 Kaikki tiedotteet

Kela jatkaa kansallisen lääkityslistan kehittämistä yhteistyössä STM:n, THL:n, Fimean ja muiden toimijoiden kanssa. Lääkityslistan ensimmäinen vaihe on siirtymässä toteutukseen.

Lääkityslistan valmistelu etenee kohti toteutusta, kun rakenteisen annostuksen määrittelyt valmistuvat maaliskuun lopussa. Samalla julkaistaan Lääketietokannan muutokset. Tavoitteena on päästä aloittamaan uusien ominaisuuksien yhteistestaus vuoden 2021 alussa.

Kelan määrittelytyö siirtyy kevään aikana lääkityslistan seuraaviin vaiheisiin, joissa muutetaan Reseptikeskusta lääkekeskeisemmäksi. Samalla siirrytään yhdistämään saman lääkkeen eri reseptit lääkkeen yksilöivän tunnisteen alle. Tämän jälkeen käytössä on ajantasainen avohoidon lääkityslista.

STM:n teettämä selvitys antaa suuntaviivoja jatkotyölle

Yhtenäistä listaa asiakkaan voimassa olevasta lääkityksestä on valmisteltu Kanta-palvelujen yhteyteen usean vuoden ajan. Lääkityslistan tarkoituksena on tukea järkevää lääkehoitoa. Listan avulla sekä ammattilaisella että asiakkaalla itsellään olisi ajantasainen tieto lääkityksestä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut selvityksen lääkityslistan kehittämisestä. Kehittämistyö etenee jatkossa lääkeasioiden tiekartan mukaisesti. Tavoitteena on välttää erilliset alueelliset ja järjestelmäkohtaiset lääkityslistat.

Kela tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa – merkitse 11.5. kalenteriin

Kela vie lääkityslistan valmistelua eteenpäin yhdessä kansallisten toimijoiden, sote-organisaatioiden ja tietojärjestelmätoimittajien kanssa. Kela kutsuu sote-toimijoita ja järjestelmätoimittajia konkreettiseen yhteistyöhön.

Kela järjestää asiakkailleen muun muassa ATK-päivien yhteydessä pidettävän työpajan, jossa ideoidaan ja priorisoidaan lääkityslistan ja siihen liittyvien Kanta-järjestelmien kehittämistä. Tilaisuudessa työstetään vuosien 2021 ja 2022 kehityssuunnitelmia. Työpaja järjestetään Turussa maanantaina 11.5. klo 12 alkaen. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumislinkki julkaistaan pian kanta.fi-verkkopalvelussa. Järjestelyistä vastaavat Harri Nurmi ja Kirsi Vainio Kelasta.

Lisätietoja: