MittKanta utvecklas med sikte på kundernas bästa och säkerställer likvärdiga digitala tjänster i hela landet

Artikel - Systemutvecklare Skrivet 26.11.2025

Kundorientering, likvärdighet och samarbete mellan social- och hälsovårdens aktörer är de hörnstenar som utvecklingen av MittKanta bygger på. Utifrån detta säkerställer vi på Kanta-tjänsterna att alla finländare kan hantera sina hälsouppgifter på ett tryggt sätt nu och framöver.

Internationellt sett är MittKanta exceptionellt när det kommer till omfånget. MittKanta har över en miljon månatliga användare. År 2024 gjordes 37,8 miljoner inloggningar. MittKanta lanserades 2010. Man önskade tillhandahålla alla i Finland en likvärdig digital tjänst som underlättar skötseln av hälsoärenden.

Iäkäs mies ja keski-ikäinen nainen istuvat sohvalla ja katsovat naisen kädessä olevaa puhelinta.

– MittKanta har blivit en viktig del i människornas vardag. Vi utvecklar MittKanta i takt med att kundernas behov förändras, berättar Mari Holmroos som är specialist på Kanta-tjänsterna.    

Utvecklingsarbetet har tre fokusområden: kundorientering, digitala lösningar som garanterar likvärdighet och samarbete mellan aktörer inom social- och hälsovården.

När vi utvecklar MittKanta-applikationen lyssnar vi på kundernas önskemål

Kundtjänsten i Kanta-tjänsterna kontaktas av cirka 10 000 personer och chattboten Kanta-kompis av nästan 40 000 personer om året. Vi kartlägger också kundernas önskemål genom till exempel enkäter och användartester för att utvecklingsarbetet ska ha grund i faktiska behov. 

– Våra kunder önskar sig framför allt att MittKanta ska vara tydligt och lätt att använda. Den respons vi får påverkar genuint i vilken ordning vi utvecklar funktionerna till exempel i MittKanta-applikationen, understryker Holmroos. 

Det har gått att ladda ner denna Finlands mest använda digitala social- och hälsovårdstjänst till telefonen eller läsplattan sedan början av hösten 2025. 

Applikationen innehåller de funktioner som kunderna använder mest, som att se och förnya recept och läsa läkarens och skötarens anteckningar. Ambitionen har varit att underlätta inloggningen och den görs säkert med lösenord, fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning.

MittKanta utvecklas i tätt samarbete med våra partner 

En av MittKantas styrkor är utveckling baserad på samarbete. FPA ansvarar för genomförandet av Kanta-tjänsterna, men vad som behöver utvecklas anges tillsammans med Institutet för hälsa och välfärd (THL) och social- och hälsovårdsministeriet. Dessutom deltar ett antal andra aktörer i utvecklingsarbetet, som till exempel välfärdsområdena, olika myndigheter och frivilligorganisationer.

– Tack vare samarbetet kan vi erbjuda en mångsidig och högklassig tjänst i hela landet. Det är viktigt för oss att utvecklingsarbetet utförs samtidigt med våra partner för att människorna ska ha full nytta av MittKanta i olika faser av livet, säger Holmroos. 

Ett exempel på samarbete är skötseln av ärenden för ett barn eller en närstående i MittKanta. Det här delområdet som underlättar människornas vardag har utvecklats tillsammans med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

MittKanta som likvärdig digital tjänst

Specialisten på Kanta-tjänsterna Mari Holmroos återkopplar till sist till grunderna: varhelst en person sköter ärenden finns hälsouppgifterna alltid till hands. Därför finns MittKanta. 

– Människorna använder både offentliga och privata social- och hälsovårdstjänster och var de gör det kan variera i olika faser av livet på grund av till exempel flyttning eller studier. Därför är det viktigt att MittKanta kan användas av oss alla oberoende av tid och rum. Tjänsten sammanför information från de olika ställen överallt i Finland där människor uträttar ärenden, säger Holmroos. 

Den åldrande befolkningen medför ytterligare behov för den digitala utvecklingen. Sådana är till exempel att säkerställa utvecklingen av tjänster för digitalt stöd och digitala tjänster inom intressebevakning. 

Användarna kan ibland uppleva att ändringarna i MittKanta sker långsamt, och Holmroos förstår det. Under tjänsternas motorhuv pågår det ändå hela tiden någonting. Lagstiftningen lever och förnyas, social- och hälsovårdsfältet utformas. Genom att lyssna på kunderna och samarbeta över organisationsgränserna säkerställer vi att MittKanta motsvarar användarnas behov och underlättar deras vardag även framöver.

Läs mer