Vi söker civilsamhällesorganisationer som vill förbättra Kanta-tjänsterna – delta och påverka!

Meddelande - Utvecklare Skrivet 18.11.2025

När vi utvecklar Kanta-tjänsterna samarbetar vi tätt med civilsamhällesorganisationer. Organisationerna representerar allmänheten mångsidigt ur flera olika perspektiv. Ansökningstiden till Kanta-organisationspanelen 2026–2027 pågår nu.

Civilsamhällesorganisationernas synpunkter är mycket viktiga i utvecklingen av Kanta-tjänsterna. I organisationspanelen skapar vi en helhetsbild av allmänhetens syn på de digitala social- och hälsovårdstjänsterna.
 
Det ordnas egentliga möten för panelen två gånger per år. Under mötena får man information om aktuella ärenden inom Kanta-tjänsterna och om kommande utveckling. Vi håller kontakt med organisationspanelen också mellan mötena. Under den verksamhetsperiod som nu går mot sitt slut har organisationerna i Kanta-organisationspanelen aktivt deltagit i bland annat användartestningen av reformer i MittKanta. Testningarna har genomförts både på distans och i FPA:s verksamhetslokaler.

– Samarbetet med dem som faktiskt använder MittKanta har varit mycket viktigt. Ett stort tack till alla deltagare, säger Mari Holmroos, expert på Kanta-tjänsterna.

Olika synvinklar är en viktig del av Kanta-organisationspanelen

Ansökningstiden till organisationspanelens nästa tvåårsperiod pågår nu och fram till den 12 december 2025. I panelen finns plats för 25 civilsamhällesorganisationer.
 
Sök till Kanta-organisationspanelen (Lyyti.fi)(öppnas i ett nytt fönster)

Förutom de organisationer som deltar sedan tidigare uppmuntrar vi också nya aktörer att delta i verksamheten. Vi hoppas att olika slags röster ska höras i organisationspanelen även i fortsättningen – barn och unga, barnfamiljer, människor i arbetsför ålder och äldre.  Kanta-tjänsterna är relevanta för hela befolkningen, så också andra än social- och hälsovårdsorganisationer kan föra fram nyttiga synpunkter på panelens verksamhet.
 
– I många fall drar vi nytta av Kanta-tjänsterna helt utan att märka det. Pappersrecepten har kunnat slopas med hjälp av Kanta-tjänsterna. När det gäller om medicineringsuppgifterna är vi just nu på väg mot följande stora förbättring, när uppgifterna sammanställs till en ny typ av medicineringslista. Vi behöver information om olika människors behov exempelvis i det här utvecklingsarbetet, konstaterar Holmroos.

Deltagarna behöver inte vara insatta i Kanta-tjänsterna eller MittKanta, utan de får sådan information i panelen. Organisationernas inbördes nätverkande och utbyte av information är också ytterst viktigt i Kanta-organisationspanelen. Under mötena går vi alltid igenom organisationernas aktuella ärenden.
 
– Jag har också själv lärt mig mycket nytt i panelen, när vi får höra vad som pågår i de olika organisationerna. Det vidgar det egna tänkandet när vi delar information och granskar saker och ting från olika människors perspektiv, påpekar Holmroos.

Tre orsaker att söka till organisationspanelen

  1. Få den egna organisationens röst hörd när populära digitala tjänster utvecklas: I panelen kan ni dela åsikter och erfarenheter till exempel om MittKanta. De gemensamma diskussionerna hjälper oss att utveckla tjänsterna i den riktning som användarna efterlyser och att erbjuda till exempel rätt slags utbildning och kundbetjäning. 
  2. Aktuell information och direkt kontakt till Kanta-tjänsterna: Via panelen får ni veta vad som är på gång i Kanta-tjänsterna och där kan ni ge respons direkt till oss. Vi får i vår tur höra vad som engagerar de organisationsaktiva. 
  3. Möjlighet att nätverka: I organisationspanelen träffar ni Kanta-personal och företrädare för andra organisationer två gånger om året. Mötena kan ordnas både på distans och live. Diskussionen har varit livlig också mellan mötena.

Läs mer

•   Vad är Kanta-organisationspanelen?(öppnas i ett nytt fönster)
•   Ansökningstiden till Kanta-organisationspanelen 2026–2027 (Lyyti.fi)(öppnas i ett nytt fönster)