Haemme kansalaisjärjestöjä kehittämään entistä parempia Kanta-palveluja – tule mukaan ja vaikuta!

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 18.11.2025

Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2026–2027 on käynnissä.

Kanta-palvelujen kehittämisessä kansalaisjärjestöjen näkemykset ovat ensiarvoisen tärkeitä. Järjestöpaneelissa kokoamme yhteen kansalaisten näkökulman sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluista. Varsinaisia paneelin tapaamisia järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Tapaamisissa saa tietoa Kanta-palvelujen ajankohtaisista asioista ja tulevasta kehittämisestä.

Yhteyttä järjestöpaneelin jäseniin pidetään myös tapaamisten välillä. Nyt päättyvällä toimikaudella Kanta-järjestöpaneelissa mukana olevat järjestöt ovat olleet -aktiivisesti mukana mm. OmaKannan uudistusten käyttäjätestauksissa. Testitilaisuuksia on toteutettu sekä etätapaamisissa että Kelan toimitiloissa.

- Oikeiden OmaKannan käyttäjien kanssa tehtävä yhteistyö on ollut todella tärkeää. Iso kiitos vielä kaikille osallistujille, kiittää liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos.

Moniäänisyys on tärkeä osa Kanta-järjestöpaneelia

Haku järjestöpaneelin seuraavalle kaksivuotiskaudelle on nyt avoinna ja jatkuu 12. joulukuuta 2025 asti. Mukaan paneeliin mahtuu 25 kansalaisjärjestöä.

Hae mukaan Kanta-järjestöpaneeliin (Lyyti.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)

Jo pidempään mukana olleiden järjestöjen lisäksi kannustamme lämpimästi myös uusia tahoja mukaan toimintaan. Toivomme, että myös jatkossa erilaiset äänenpainot saavat järjestöpaneelissa sijaa – lapsista ja nuorista lapsiperheisiin, työikäisiin ja iäkkäisiin.  Kanta-palvelut koskevat koko väestöä, joten myös muut kuin sote-järjestöt voivat tuoda hyödyllisiä näkemyksiä paneelin toimintaan.
 
- Monesti hyödymme Kanta-palveluista ihan huomaamattamme. Paperisista resepteistä on voitu luopua Kanta-palvelujen avulla. Lääkitystietojen osalta ollaan tällä hetkellä menossa kohti seuraavaa isoa parannusta, kun tiedot kootaan uudenlaiseen lääkityslistaan. Erilaisten ihmisten tarpeista tarvitaan tietoa esimerkiksi tässä kehittämistyössä, toteaa Holmroos.

Osallistujien ei tarvitse olla perehtynyt Kanta-palveluihin tai OmaKantaan, vaan paneelissa saa asioista tietoa. Erittäin arvokasta Kanta-järjestöpaneelissa on myös järjestöjen keskinäinen verkostoituminen ja tietojen vaihto. Tapaamisissa käydään aina läpi aina järjestöjen ajankohtaiset kuulumiset.

- Olen itsekin oppinut paneelissa paljon uusia asioita, kun kuulemme mitä eri järjestöissä on meneillään. Se avartaa omaa ajattelua, kun jaamme tietoa ja tarkastelemme asioita erilaisten ihmisten näkövinkkelistä, Holmroos iloitsee.

Kolme syytä, miksi kannattaa hakea järjestöpaneeliin

  1. Oman järjestön ääni kuuluviin suosittujen digipalvelujen kehittämisessä: Paneelissa pääsee jakamaan mielipiteitä ja kokemuksia esimerkiksi OmaKannasta. Yhteisten keskustelujen myötä osaamme kehittää palveluja käyttäjien toivomaan suuntaan ja tarjota esimerkiksi oikeanlaista koulutusta ja asiakaspalvelua. 
  2. Ajan tasainen tieto ja suora yhteys Kanta-palveluihin: Paneelin kautta saa tietää Kannan ajankohtaiset kuulumiset ja voi antaa palautetta suoraan meille. Me puolestamme kuulemme, mikä järjestökentällä kansalaisia puhututtaa. 
  3. Mahdollisuus verkostoitua muiden kanssa: Järjestöpaneelissa pääsee tapaamaan kantalaisia ja muiden järjestöjen edustajia kaksi kertaa vuodessa. Tapaamiset voivat olla sekä etänä että livenä. Vilkasta keskustelua on käyty myös kokousten ulkopuolella.

Lue lisää

•    Mikä on Kanta-järjestöpaneeli?(avautuu uuteen ikkunaan)
•    Hae Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2026-2027 (Lyyti.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)