Sisältöjulkaisija

Näin pyydät reseptin uusimista OmaKannan uudessa verkkopalvelussa

Artikkeli Kirjoitettu 27.10.2023 Kaikki artikkelit

OmaKanta uudistuu vaiheittain syksystä 2023 alkaen. Ensimmäisenä uudessa OmaKannassa voi kokeilla asiointia Reseptit-osiossa.

Näin uusit reseptisi uudistuneessa OmaKannassa:

  1. Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Tunnistaudu esimerkiksi omilla verkkopankkitunnuksilla.
  2. Valitse OmaKannan etusivulta huomiolaatikko, jossa kerrotaan Reseptit-osion uudistuksesta. Paina linkkiä siirry OmaKannan uuteen versioon.
  3. Uudessa OmaKannassa valitse valikosta Reseptit ja sen alta Reseptien uusiminen.  
  4. Valitse ne reseptit, joista haluat lähettää uusimispyynnön. Voit halutessasi järjestää haettavat reseptit nimen mukaan tai aikajärjestyksessä.
  5. Valitse uusimispyynnön vastaanottaja. Uusimispyynnöt käsitellään siellä, missä muutenkin asioit terveydenhuollossa, esimerkiksi terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkäriasemalla.  
  6. Voit antaa puhelinnumerosi, jotta saat tekstiviestin, kun pyyntösi reseptin uusimisesta on käsitelty terveydenhuollossa.
  7. Tarkista, että tiedot ja puhelinnumerosi ovat oikein. Lopuksi lähetä uusimispyyntö.
  8. OmaKanta näyttää vahvistusviestin, kun olet lähettänyt pyynnön reseptin uusimisesta.

Mies puhelimen kanssa apteekin edessä.

Miksi reseptin uusiminen ei onnistu?

Et voi pyytää reseptin uusimista OmaKannassa, jos

  • lääkäri on tehnyt reseptille uusimiskiellon
  • resepti on mitätöity
  • resepti on annosjakelussa
  • reseptin aikaisempi uusimispyyntö on hylätty
  • resepti on määrätty ulkomailla ostoa varten
  • reseptillä on määrätty erityislupavalmiste
  • reseptillä ei ole vielä ostettu lääkettä
  • resepti on sairaala-apteekkiresepti.

Kaikki yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä OmaKannan kautta. Tällaisessa tilanteessa yksikkö ei ole valittavissa OmaKannan valikossa. Ota silloin suoraan yhteyttä hoidostasi vastaavaan terveydenhuoltoon, kuten terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkäriasemalle.

OmaKanta lyhyesti

OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu kansalaisille ja osa Kelan toteuttamaa Kanta-palvelujen kokonaisuutta. OmaKannasta jokainen näkee omat terveystietonsa, kuten terveydenhuollon kirjaamat potilastiedot, reseptit ja laboratoriotulokset.

OmaKannassa voi myös pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa hoito- ja elinluovutustahdon. Vuodesta 2023 alkaen OmaKannassa näkyy vähitellen myös sosiaalipalveluissa kirjattuja tietoja.

OmaKanta on tuttu lähes kaikille suomalaisille: vuonna 2022 palveluun kirjauduttiin yli 37 miljoonaa kertaa ja palvelua käytti 3,5 miljoonaa henkilöä. Palvelulla on kuukausittain yli miljoona käyttäjää.

OmaKantaan kirjaudutaan osoitteessa kanta.fi. Kirjautumiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Lisätietoja