Potilastietojen luovuttamista ohjaavat yhteiset toimintamallit. Opiskele tietojen luovuttamisen käytännöt verkkokurssillamme.
Luovutuslupa terveydenhuollossa
Voit hyödyntää asiakkaan hoidossa myös muiden palvelunantajien, kuten toisen hyvinvointialueen, kirjaamia tietoja. Kun haet tietoja toisen palvelunantajan rekisteristä, kyse on tietojen luovuttamisesta. Tietoja voidaan luovuttaa julkisen, yksityisen ja työterveyshuollon eri rekisterien välillä.
Tietojen käyttö edellyttää voimassa olevaa hoitosuhdetta ja käyttöoikeutta kyseisiin tietoihin. Lisäksi asiakkaan on pitänyt antaa luovutuslupa. Asiakas voi antaa luovutusluvan, kun hän on saanut Kanta-informoinnin.
Missä tilanteissa potilastietojen luovutuslupaa ei tarvita?
Uudenmaan julkisessa terveydenhuollossa tietojen luovuttamiseen ei tarvita luovutuslupaa, jos asiakas on saanut Kanta-informoinnin version 1.1 tai 2.0.
Ostopalveluissa syntyneiden terveydenhuollon tietojen liikkuminen palveluntuottajan ja -järjestäjän välillä ei vaadi luovutuslupaa asiakkaalta.
Luovutuskiellot terveydenhuollossa
Asiakkaasi voi rajata tietojensa luovuttamista asettamalla luovutuskieltoja. Asiakas voi kieltää tietojen luovuttamisen
- terveydenhuollon eri palvelunantajien välillä
- saman terveydenhuollon palvelunantajan eri rekisterien välillä
- Uudenmaan julkisessa terveydenhuollossa.
Tietoja, joihin asiakas on asettanut luovutuskiellon, ei luovuteta Kanta-palvelujen kautta eri palvelunantajien tai potilasrekisterien välillä.
Jos tietoja luovutetaan muulla tavoin kuin Kannan kautta, esimerkiksi paperilla, on myös silloin aina tarkistettava, onko asiakas asettanut kieltoja.
Asiakas voi kohdistaa luovutuskiellon
- kaikkeen potilastietoon
- yksittäiseen palvelutapahtumaan
- julkisen terveydenhuollon palvelunantajaan, esimerkiksi hyvinvointialueeseen
- julkisen terveyshuollon ja julkisen työterveyshuollon rekistereille erikseen
- yksityisen työterveyshuollon rekisteriin.
Yksityisessä terveydenhuollossa voi tehdä ainoastaan palvelutapahtumakohtaisia kieltoja.
Näin tallennat asiakkaan luovutusluvan tai -kiellon
Asiakkaasi voi antaa luovutusluvan tai kieltää tietojensa luovuttamisen terveydenhuollossa asioidessaan. Merkitse asiakkaan antama luovutuslupa tai kielto käyttämääsi potilastietojärjestelmään, josta se tallentuu Kantaan.
Tulosta asiakkaalle yhteenveto hänen asettamistaan kielloista, jos hän sitä pyytää. Voit tarvittaessa tulostaa myös luovutusluvasta kopion asiakkaalle.
Tulostetta ei tarvitse allekirjoittaa tai arkistoida.
Asiakas voi antaa luovutusluvan ja tehdä kieltoja myös OmaKannassa.
Usein kysyttyä tietojen luovuttamisesta terveydenhuollossa
Luovutuslupa mahdollistaa myös Kannan ulkopuoliset luovutukset. Esimerkiksi paperille kirjattuja tietoja saa luovuttaa hyvinvointialueelta toiselle tai julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä, kun asiakas on päivittänyt luovutusluvan.
Asiakkaan pitää päivittää antamansa luovutuslupa, jotta se mahdollistaa myös muut kuin Kannan kautta tehtävät luovutukset. Luovutusluvan voi päivittää OmaKannassa ja terveydenhuollossa asioinnin yhteydessä.
Potilastietojen luovutuslupa kattaa jo olemassa olevat ja tulevaisuudessa syntyvät potilastiedot. Luovutuslupa on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi halutessaan perua antamansa luovutusluvan.
Ei vielä. Tietojen luovuttaminen Kannan kautta sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välillä on mahdollista viimeistään 1.3.2027. Näihin luovutuksiin tarvitaan omat yksilöidyt luovutusluvat. Tällä hetkellä tietojen luovuttaminen toimialojen välillä on mahdollista vain paikallisesti, esimerkiksi hyvinvointialueen sisällä. Kerromme tarkemmin uusista toimialojen välisistä luovutusluvista myöhemmin kanta.fissä.
Hyvinvointialueilla asiakkaan tietoja voidaan hyödyntää ja käyttää terveydenhuollossa hoidon yhteydessä aiempaa laajemmin. Alueella aiemmin toimineet julkiset palvelunantajat ovat yhdistyneet yhdeksi palvelunantajaksi eli hyvinvointialueeksi. Jokaisella alueella on omat rekisterinsä terveydenhuollon potilastiedoille, työterveyshuollon potilastiedoille ja sosiaalihuollon asiakastiedoille.
Luovutusluvalla asiakas voi varmistaa, että tiedot liikkuvat myös hyvinvointialueiden välillä sekä yksityisten ja julkisten palvelunantajien välillä. Kielloilla voi edelleen rajata tietojen luovuttamista palvelunantajien välillä, esimerkiksi hyvinvointialueiden välillä sekä julkisten ja yksityisten palvelunantajien välillä.
Jos asiakas on asettanut kieltoja ennen kuin hyvinvointialueet aloittivat toimintansa, kiellot eivät estä tietojen käyttöä kyseisen hyvinvointialueen julkisessa terveydenhuollossa.
Asiakas voi edelleen asettaa kieltoja julkisessa terveydenhuollossa hyvinvointialueiden rekistereitä kohtaan. Tietojen luovutusta esimerkiksi saman hyvinvointialueen eri terveyskeskusten välillä ei ole mahdollista kieltää, koska niiden tiedot kuuluvat samaan potilasrekisteriin. Jos asiakas haluaa varmistaa, kattaako vanha palvelunantajakohtainen kielto myös hyvinvointialueen terveydenhuollon rekisterin, asian voi tarkistaa potilastietojärjestelmän kautta.
Terveydenhuollossa asiakkaan kieltotietoja saa tarkastella, kun
- asiakas haluaa muuttaa kieltojensa tietoja,
- potilastietoja luovutetaan paikallisesti Kannan ulkopuolella, koska tietoja luovutettaessa tulee tarkistaa mahdolliset luovutukseen vaikuttavat kiellot,
- kyseessä on luovutukseen liittyvän ongelmatilanteen selvitys.
Lue lisää siitä, miten vanhat palvelunantajakohtaiset kiellot toimivat eri hyvinvointialueilla.
Tietoja voi Uudellamaalla luovuttaa paikallisen tietokannan kautta, jos asiakas on saanut Kanta-informoinnin version 1.1. tai 2.0. Näissä informoinnin versioissa on tieto Uudenmaan väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta.
Tämä tarkoittaa, että tietoja voidaan luovuttaa Uudenmaan julkisten palvelunantajien välillä informoinnin perusteella, eikä luovuttaminen vaadi asiakkaan antamaa luovutuslupaa.
Potilastietojärjestelmä tunnistaa, jos asiakas ei ole saanut Kanta-informoinnin uusinta versiota ja ohjaa ammattilaista informoimaan asiakkaan uudelleen.
Jos asiakas on saanut informoinnista vanhemman version kuin 1.1 tai 2.0, voidaan tietoja luovuttaa Kannan kautta, jos asiakas on antanut luovutusluvan. Paikalliset tietokantaluovutukset eivät ole tällöin sallittuja.
Jos asiakas on rajannut tietojensa luovuttamista kielloilla, ne estävät tietojen luovuttamisen. Tähän ei vaikuta se, minkä version asiakas on informoinnista vastaanottanut.
Asiakas haluaa asettaa tai purkaa kiellon asioinnin yhteydessä
Jos asiakas ei ole muokannut kieltojaan 2.1.2024 jälkeen OmaKannassa tai sellaisen palvelunantajan luona, jolla on käytössä uudistettu kieltolomake, hänelle ei ole muodostunut uudenlaista kieltoasiakirjaa. Tällöin terveydenhuollossa voidaan edelleen muokata hänen kieltojaan. Uusia kieltoja eli laajaa kieltoa tai yksityisen työterveyshuollon rekisterin kieltoa sen sijaan ei voi asettaa ilman, että uusi kieltolomake on otettu järjestelmässä käyttöön.
Jos asiakkaalle on muodostunut uudenlainen kieltoasiakirja, on mahdollista, ettei hänen kieltojaan pystytä käsittelemään terveydenhuollossa lainkaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei asiakkaalle ole mahdollista asettaa uusia kieltoja tai asiakkaan kieltoja ei pystytä perumaan terveydenhuollossa.
Ohjaa asiakas näissä tilanteissa asettamaan haluamansa kielto OmaKannassa tai sellaisen palvelunantajan luona, jossa kieltolomake on otettu käyttöön. Kerro asiakkaalle, että uudet kiellot pystytään huomioimaan terveydenhuollossa Kannan ulkopuolisissa luovutuksissa vasta, kun ne on otettu käyttöön tietojärjestelmässä.
Jos asiakas haluaa, että terveydenhuollossa päästään katsomaan tietoja, joiden luovuttamisen hän on aiemmin kieltänyt, kiellot täytyy perua. Ota huomioon seuraavat asiat:
- Jos kieltojen peruminen ei onnistu tietojärjestelmässä tai asiakas ei pysty perumaan itse kieltojaan OmaKannassa, voit arvioida, onko hätähaun käyttö perusteltua.
- Jos asiakas on kieltänyt tietojensa luovuttamisen myös hätätilanteessa, ei tietoja ole mahdollista saada Kannan kautta näkyviin.
Tietoja ollaan luovuttamassa esimerkiksi paperilla palvelunantajalta toiselle
Jos olet luovuttamassa potilastietoja toiselle palvelunantajalle muilla tavoin kuin Kannan kautta, esimerkiksi paperilla, ota huomioon mahdolliset kiellot. Jos organisaatiosi potilastietojärjestelmässä ei ole otettu uusia kieltoja käyttöön, et välttämättä näe asiakkaan uusimpia kieltoja. Kerro asiakkaalle, ettei kieltoja voida katsoa järjestelmästä, ja pyydä erillinen yksilöivä suostumus, jotta tiedot voidaan luovuttaa.
Saat ohjeet suostumuksen pyytämiseen ja dokumentointiin omasta organisaatiostasi.
Laaja luovutuskielto estää tiedon liikkumisen eri rekisterien ja rekisterienpitäjien välillä eli esimerkiksi hyvinvointialueiden välillä ja hyvinvointialueen sekä yksityisen palvelunantajan välillä. Kielto koskee kaikkea jo olemassa olevaa sekä tulevaisuudessa syntyvää potilastietoa. Kun asettaa laajan luovutuskiellon, on mahdollista valita, että kielto on voimassa myös hätätilanteissa. Tällöin tietoja ei luovuteta Kannasta edes hätähaulla.
Myös luovutusluvan puuttuminen estää tiedon liikkumisen eri rekisterien ja rekisterienpitäjien välillä. Jos asiakkaalla ei ole luovutuslupaa annettuna tai hän on perunut sen, voidaan tietoja kuitenkin luovuttaa hätätilanteissa.