Uusia tutkimustuloksia OmaKannasta ja Kanta-palveluista

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 1.3.2023 Kaikki tiedotteet

Kahdessa tuoreessa väitöskirjassa tutkittiin OmaKantaa ja Kanta-palveluja. LL, THM Vesa Jormanaisen tulokset viittaavat siihen, että Kanta-palvelujen onnistunut käyttöönotto on tuonut mukanaan hyötyjä niiden käyttäjille. Proviisori Maria Sääskilahden tutkimuksen mukaan valtaosa OmaKannan käyttäjistä on tyytyväisiä palveluun.

Kanta on sosiaali- ja terveydenhuollon suunnannäyttäjä kansainvälisesti. Tänä päivänä käytännössä kaikki Suomen julkisen ja yksityisen terveydenhuollon toimijat sekä apteekit hyödyntävät Kanta-palveluja. Myös sosiaalihuollossa Kannan käyttö laajenee tällä hetkellä vauhdilla.

Kanta-palvelujen käyttöönottoa vuosien 2010 ja 2018 välillä on nyt tutkittu. Jormanainen selvitti ja dokumentoi väitöksessään Large-scale implementation of the national Kanta Services in Finland 2010-2018 with special focus on electronic prescription (helda.helsinki.fi) muun muassa Reseptikeskuksen ja Potilastiedon arkiston käyttöönoton etenemistä ja seurantaa. Lisäksi hän selvitti esimerkiksi OmaKannan käyttöä alueellisesti. Jormanainen hyödynsi osana tutkimusaineistoaan myös Kannan lokitietoja.

Tulosten mukaan on mahdollista ottaa 5,5 vuoden aikana käyttöön kaksi terveydenhuollon valtakunnallista tietojärjestelmää terveyskeskuksissa, apteekeissa, sairaaloissa ja yksityisessä terveydenhuollossa. Tulokset viittaavat myös siihen, että Kanta-palvelujen saatavuus oli edistynyt ja palvelujen käyttö oli kasvanut kansalaisten ja ammattilaisten keskuudessa. Kaksi kolmasosaa suomalaisista aikuisista oli käyttänyt OmaKantaa vuosina 2010-2018.

OmaKannan käyttäjät ovat pääosin tyytyväisiä

Sääskilahden väitöskirjan OmaKannan käyttö resepti- ja terveystietojen seurannassa – kyselytutkimus apteekkien reseptiasiakkaille (erepo.uef.fi)kyselytutkimukseen vastanneista apteekkien reseptiasiakkaista 82 prosenttia käytti OmaKantaa. Vastaajat käyttivät sitä etenkin omien resepti- ja terveystietojensa seurantaan.

Omakannan käyttäjistä 89 prosenttia oli tyytyväisiä palveluun. Valtaosa vastaajista piti OmaKantaa hyödyllisenä, mutta noin kuudesosa piti tietojen löytämistä siellä hankalana. Lisäksi OmaKannan käyttöön haluttiin enemmän opastusta.

Muita kehitysehdotuksia olivat muun maussa kattavammat terveystiedot, tietojen nopeampi siirtyminen OmaKantaan ja uudet toiminnot. Tuloksista kävi myös ilmi, että OmaKannan rinnalla toivotaan olevan myös jatkossa vaihtoehtoisia tapoja resepti- ja terveystietojen seuraamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää OmaKannan kehittämisessä ja arvioitaessa sen käyttöönotolle asetettujen tavoitteiden toteutumista.

Kehitämme OmaKantaa ja muita Kanta-palveluja koko ajan. Tällä hetkellä Kanta-palveluissa on käynnissä muun muassa OmaKannan käyttöliittymäuudistus, Kanta.fin ohjesisältöjen uudistus ja Kanta-lääkityslistan kehittäminen. Nämä uudistukset osaltaan vastaavat Sääskilahden tutkimukseen osallistuneiden toiveisiin.