Uusi Kanta-verkkokoulu Alaikäinen asiakkaana sosiaali- ja terveydenhuollossa on julkaistu

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 12.1.2024 Kaikki tiedotteet

Uudessa verkkokoulussa opit sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatavoista ja -malleista, kun asiakkaana on alaikäinen. Verkkokoulua voi hyödyntää osana organisaatioiden perehdytyssuunnitelmia tai oppilaitosten opetussuunnitelmia.

Verkkokoulu on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien ammattihenkilöille. Verkkokoulussa opit perustiedot alaikäisen asiointiin ja oikeuksiin liittyvistä toimintamalleista sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä Kanta-palveluissa. Verkkokoulun suorittamisesta saat erillisen todistuksen.

Verkkokoulussa saat tietoa mm. terveydenhuollossa tehtävästä alaikäisen päätöskyvyn arvioinnista ja sen kirjaamisesta sekä sosiaalihuollossa tehtävästä alaikäisen tietojen huoltajalle näyttämisen arvioinnista ja sen kirjaamisesta.

Verkkokoulussa kerrotaan myös alaikäisen oikeuksien huomioimisesta apteekeissa reseptien käsittelyn yhteydessä. Lisäksi perehdyt alaikäisen puolesta-asiointiin ja OmaKannan toimintalogiikkaan.

Verkkokoulun suorittaminen kestää noin 40 – 60 minuuttia. Kestoon vaikuttaa se, suoritatko sekä sosiaali- ja terveydenhuollolle että apteekeille suunnatut osiot.

​​Uuteen verkkokouluun on päivitetty 1.1.2024 voimaan tulleen asiakastietolain (finlex.fi) muutos koskien alaikäisen päätöskyvyn kirjaamista terveydenhuollossa. Myös THL:n julkaisemiin toimintamalleihin on tullut muutoksia.

Verkkokoulu korvaa vanhan verkkokoulun Alaikäisen päätöskykykyyn perustuvat toimintamallit terveydenhuollossa ja apteekeissa. Sinun ei tarvitse suorittaa uutta verkkokoulua kokonaan uudestaan, jos olet jo suorittanut vanhan verkkokoulun. Uudessa verkkokoulussa on kuitenkin hyvä käydä läpi osio Alaikäinen terveydenhuollon asiakkaana koskien alaikäisen päätöskyvyn kirjaamisen helpottumista.