Kun sosiaali- ja terveydenhuollon toimija aloittaa Kanta-palvelujen käytön, sitoutuu sen henkilöstö toimimaan kansallisesti yhtenäisten käytäntöjen mukaisesti. Terveydenhuollossa näitä kutsutaan toimintamalleiksi ja sosiaalihuollossa toimintatavoiksi.
Toimintamalleihin ja -tapoihin kuuluvat muun muassa
- yhtenäiset kirjaamisen käytännöt
- tietojen käytön ja luovuttamisen periaatteet
- Kanta-palvelujen toimivuuden varmistaminen muutostilanteissa.
Ota toimintamallit haltuun verkkokoulussa
Opiskele Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä toimintamalleja ja -tapoja verkkokursseillamme. Voit suorittaa niitä joustavasti silloin, kun sinulle sopii.
Tällä hetkellä tarjolla on seuraavat opintokokonaisuudet:
- Alaikäinen asiakkaana sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toimintatavat
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovuttaminen
- Sähköisen reseptin toimintamallit
- Potilastietovarannon toimintamallit
- Kuva-aineistojen tietovarannon toimintamallit
- Ostopalvelun valtuutuksen toimintamallit.
Toimintamallit ja kirjaamisohjeet tukevat arjen työtä
Toimintamallien tavoitteena on varmistaa, että asiakastietoja käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa oikeaoppisesti ja tietoturvallisesti.
Kun tiedot kirjataan yhtenäisten tietorakenteiden mukaisesti, ammattilaisten on mahdollista hyödyntää niitä Kanta-palveluista eri tietojärjestelmillä. Lisäksi tiedot näkyvät asiakkaille OmaKannassa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisista toimintamalleista ja rakenteisen kirjaamisen ohjauksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Tutustu dokumentteihin sekä rakenteisen kirjaamisen oppaisiin THL:n verkkosivuilla.