Toimintamallit ja kirjaaminen

Kanta-palveluja käyttävien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten täytyy hallita yhteiset toimintamallit sekä rakenteisen kirjaamisen perusteet. Opiskele toimintamallit Kannan verkkokoulussa.

Kun sosiaali- ja terveydenhuollon toimija aloittaa Kanta-palvelujen käytön, sitoutuu sen henkilöstö toimimaan kansallisesti yhtenäisten käytäntöjen mukaisesti. Terveydenhuollossa näitä kutsutaan toimintamalleiksi ja sosiaalihuollossa toimintatavoiksi.

Toimintamalleihin ja -tapoihin kuuluvat muun muassa

  • yhtenäiset kirjaamisen käytännöt
  • tietojen käytön ja luovuttamisen periaatteet
  • Kanta-palvelujen toimivuuden varmistaminen muutostilanteissa.

Ota toimintamallit haltuun verkkokoulussa

Opiskele Kanta-palvelujen käyttöön liittyviä toimintamalleja ja -tapoja verkkokursseillamme. Voit suorittaa niitä joustavasti silloin, kun sinulle sopii. 

Tällä hetkellä tarjolla on seuraavat opintokokonaisuudet:

Siirry Kanta-verkkokouluun (verkkokoulut.kanta.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)

 Toimintamallit ja kirjaamisohjeet tukevat arjen työtä

Toimintamallien tavoitteena on varmistaa, että asiakastietoja käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa oikeaoppisesti ja tietoturvallisesti. 

Kun tiedot kirjataan yhtenäisten tietorakenteiden mukaisesti, ammattilaisten on mahdollista hyödyntää niitä Kanta-palveluista eri tietojärjestelmillä. Lisäksi tiedot näkyvät asiakkaille OmaKannassa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisista toimintamalleista ja rakenteisen kirjaamisen ohjauksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Tutustu dokumentteihin sekä rakenteisen kirjaamisen oppaisiin THL:n verkkosivuilla.

Sivua päivitetty 13.6.2025