Sisältöjulkaisija

Kolme neljästä järjestelmätoimittajasta tyytyväisiä Kantaan kokonaisuutena, parannettavaakin löytyy

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 2.2.2024 Kaikki tiedotteet

Selvitimme syksyn 2023 asiakastyytyväisyyskyselyssä järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat Kannan tietosuojaan ja -turvaan, järjestettyihin tilaisuuksiin ja viestinnän ajantasaisuuteen. Parannettavaa löytyi mm. määrittelyistä ja yhteistestausprosessista.

Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli kartoittaa vastaajien kokemuksia mm. Kannan kehittämisestä, asiakasyhteistyöstä ja viestinnästä. Vastauksia saimme kattavasti eri järjestelmien erilaisissa rooleissa toimivilta edustajilta (n = 36).

Järjestelmätoimittajat ovat vastausten perustella melko tyytyväisiä Kanta-palveluihin – 75 % vastanneista kertoi olevansa tyytyväisiä Kannan toimintaan kokonaisuudessaan. Tulokset noudattivat pääasiassa edellisen kyselymme vastausten linjaa. Vähiten tyytyväisiä vastaajat olivat Kannan kehittämiseen (59 %), kun taas eniten kiitosta saivat Kanta-palvelujen tietosuoja ja -turva (91 %). Samat aihealueet korostuivat myös sote-organisaatioille ja apteekeille syksyllä 2023 tehtyjen kyselyjen vastauksissa.

Kannan tarjoamaan tukeen ollaan tyytyväisiä

Kannan tukimuodoista erityisen tyytyväisiä järjestelmätoimittajat olivat yleisiin toimittajatilaisuuksiin (96 %) ja kahdenkeskisiin toimittajapalavereihin (88%). Tilaisuuksien konseptia onkin tarkoitus kehittää jatkossa edelleen, mm. vuorovaikutteisempaan suuntaan.

Vastaajat toivoivat avoimissa vastauksissa Kannan tuelta nopeampaa palvelua, ja Kannan eri sähköpostilaatikoiden yhdistäminen osaltaan toivottavasti nopeuttaa jatkossa viestien käsittelyä.

Kannan viestintä on ajantasaista, mutta tiedon parempaan löydettävyyteen kiinnitettävä huomiota

Noin 75 % vastaajista piti Kannalta saamaansa tietoa ajantasaisena. Toisaalta tiedon löydettävyys ja ymmärrettävyys mietityttivät vastaajia – alle puolet heistä oli tyytyväisiä näihin. Suunnitelmissamme onkin julkaista mm. sertifioinnin ja Kanta-kehittämisen uudet kanta.fi-sisällöt vuoden 2024 aikana. Uudistusten tavoitteena on mm. ratkoa tiedon löydettävyyden haasteita. Vuonna 2024 lisäämme myös järjestelmätoimittajille suunnattuja sisältöjä Kanta-uutiskirjeeseen.

Kolme neljästä vastaajasta oli tyytyväisiä myös Kannan häiriötiedottamiseen ja sen riittävyyteen.

Kannan kehittäminen – määrittelyjen selkeys mietityttää

62 % vastaajista koki saavansa riittävästi tietoa Kannan kehittämisestä, kun taas noin puolet vastaajista koki voivansa osallistua kehittämiseen. Osallistuminen on mahdollista mm. erilaisten työpajojen kautta, ja niihin tyytyväisiä oli 58 % vastaajista.

Vain 15 % kyselyyn vastanneista järjestelmätoimittajista koki määrittelyt selkeinä. Määrittelyistä annettiin myös runsaasti avointa palautetta. Tavoitteenamme onkin jatkossa selkeyttää määrittelyjä ja niihin liittyviä prosesseja yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Tyytyväisyys testauskokonaisuuksiin laskenut – parannuksia luvassa

Yhteistestaukseen ilmoittautuminen on vastaajien mielestä kohtalaisen helppoa (68 % vastaajista). Heikommat arviot yhteistestaus sai sujuvuudesta ja läpimenoajasta. Tyytyväisiä testauksen sujuvuuteen oli vajaa puolet vastaajista ja läpimenoaika oli sopiva vain 29 %:n mielestä. Luvut olivat samalla tasolla edelliseen kyselyyn verrattuna.

Merkittävin muutos oli tyytyväisyydessä testauskokonaisuuksia kohtaan – nyt vain 54 % vastaajista piti kokonaisuuksia hyvinä. Vuonna 2022 positiivisen arvion antoi kolme neljästä vastaajasta.

Kannassa on meneillään yhteistestauksen palvelumuotoiluprojekti ja sen yhteydessä on kerätty asiakasymmärrystä muun muassa asiakashaastatteluin. Kerromme lisätietoa yhteistestauksen kehittämistoimenpiteistä vuoden 2024 aikana.

Kantaa kehitetään palautteen perusteella

Kehitämme toimintaamme ja yhteistyön muotoja palautteen perusteella sekä tiiviissä yhteistyössä laajan verkoston kanssa, siksi toteutamme myös järjestelmätoimittajien kyselyn vuosittain. Kanta uudistuu, kun kaikki ovat mukana.

Lisätietoja