Todistus raskaudesta ja lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta on tulostettava paperisena, kunnes todistusten uudet versiot on toteutettu potilastietojärjestelmiin

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 9.6.2023 Kaikki tiedotteet

Todistus raskaudesta ja lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta voidaan välittää sähköisesti Kanta-palvelujen kautta Kelaan vain todistusten uusilla versioilla. Potilastietojärjestelmä antaa virheilmoituksen, jos yrität välittää vanhan version mukaisia todistuksia.

Terveydenhuollosta voidaan välittää Kanta-palvelujen kautta Kelan etuuskäsittelyyn ainoastaan sellaisia todistuksia raskaudesta (SV 75) ja lääkärinlausuntoja erityisraskausvapaan tarpeesta (SV 97), jotka on tehty keväällä 2023 julkaistulla versiolla. Olemme pyytäneet tietojärjestelmätoimittajia toteuttamaan todistusten uudet versiot potilastietojärjestelmiin mahdollisimman pian, jotta todistusten sähköinen välitys voi jatkua.

Vanhojen versioiden mukaisia todistuksia voi yhä tallentaa Potilastiedon arkistoon, vaikka niiden sähköinen välittäminen Kelaan ei enää onnistu.

Tulosta todistus asiakkaalle paperisena, jos sähköinen välitys ei onnistu

Sinun kannattaa tarkistaa organisaatiostasi, onko todistusten uudet versiot jo toteutettu käyttämääsi potilastietojärjestelmään. Jos yrität välittää vanhan version mukaisia todistuksia, potilastietojärjestelmäsi antaa virheilmoituksen sähköisen välityksen epäonnistumisesta.

Jos todistusta ei ole mahdollista välittää Kelaan sähköisesti, tulosta todistus asiakkaalle paperisena. Asiakas voi postittaa todistuksen Kelaan paperisena tai lähettää sen pdf-muodossa OmaKela-asiointipalvelussa.