Todistukset ja lausunnot

Todistukset ja lausunnot

Terveydenhuollon sähköiset todistukset ja lausunnot voidaan tallentaa Kantaan. Tietoja voidaan asiakkaan pyynnöstä hyödyntää myös terveydenhuollon ulkopuolella.

Kannan Potilastietovarantoon tallennetut lääkärintodistukset ja -lausunnot ovat ajantasaisesti potilaan hoitoon osallistuvien terveydenhuollon ammattilaisten käytettävissä. Lisäksi tietoja voidaan välittää Kannan avulla terveydenhuollon ulkopuolelle.

Asiakas näkee Kantaan tallennetut ja eteenpäin välitetyt todistuksensa OmaKannassa.

Tiettyjen todistusten ja lausuntojen tallentamisesta Kanta-palveluihin on säädetty asiakastietolaissa.

Todistusten ja lausuntojen käyttö terveydenhuollon ulkopuolella

Todistuksia ja lausuntoja tai niiden tietoja voidaan myös välittää sähköisesti tietyille terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille Kannan Kysely- ja välityspalvelun avulla.

Tällä hetkellä terveydenhuollon todistuksia on mahdollista välittää Kelaan. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirastolle (Traficom) voidaan välittää Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomakkeen (F122) tietoja. Välitys tapahtuu aina asiakkaan pyynnöstä.

Lääkärintodistuksia ja -lausuntoja on mahdollista välittää Kannasta suoraan Kelaan etuuden myöntämistä varten. Välitys on mahdollista, kun todistusten tallennus ja välitys on otettu käyttöön terveydenhuollon palvelunantajan potilastietojärjestelmässä.

Asiakas sopii terveydenhuollon ammattilaisen kanssa todistuksen välittämisestä ja saa siitä halutessaan tulosteen. Asiakas näkee todistuksen ja tiedon sen välityksestä myös OmaKannassa ja OmaKelassa.

Kelaan on mahdollista välittää seuraavia todistuksia:

  • Lääkärintodistus A sairauspäivärahaa varten (SV 6)
  • Lääkärinlausunto B (SV 7)
  • Lääkärintodistus D lapsen erityishoitorahaa varten (SV 10)
  • Todistus matkakorvausta varten (SV 67)
  • Todistus raskaudesta (SV 75)
  • Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta (SV 97)

Traficom voi hyödyntää Kantaan tallennettuja ajoterveystietoja sähköisessä asiointipalvelussaan ja palveluntuottaja Ajovarman palvelupisteissä. Tiedot haetaan Kannasta asiakkaan pyynnöstä.

Tietojen hakeminen on mahdollista vain, jos terveydenhuollon palvelunantaja on tallentanut sähköisen lääkärinlausunnon ajokyvystä (F122) Potilastietovarantoon. Lausunto on tallennettava rakenteisessa muodossa ja se voi olla korkeintaan 6 kuukautta vanha, jotta tietoja voidaan hyödyntää.

Jos lääkärinlausuntoa ajokyvystä ei voida tallentaa Potilastietovarantoon, on lausunto annettava asiakkaalle paperisena.

Toimintaohjeet terveydenhuollolle

Varmista, voidaanko organisaatiosi potilastietojärjestelmällä tallentaa Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake Potilastietovarantoon rakenteisessa muodossa.

  • Huomaathan, että ajoterveystietojen kirjaaminen potilastietoihin ja niiden tallentaminen Potilastietovarantoon ei ole sama asia kuin rakenteisen lomakkeen tallentaminen.
  • Ajantasaisen tiedon lomakkeen tallennusmahdollisuudesta saat organisaatioltasi.

Täytä lomake. Valitse Lääkäri antaa asiakkaalle -kohdassa lausunnon syyksi Ajokortin hakemista ja uudistamista varten ja/tai Laajennettu lääkärinlausunto. Muuten lomakkeen tietoja ei voida hyödyntää Traficomissa.

Tallenna lomake Potilastietovarantoon.

Anna asiakkaalle tuloste lomakkeesta, jos hän sellaisen haluaa. Voit myös ohjeistaa asiakasta, että hän näkee lomakkeen OmaKannan Terveystiedot-osiossa Todistukset ja lausunnot -otsikon alla.

Jos lomaketta ei organisaatiossasi voida tallentaa Kantaan, anna lausunto ajokyvystä asiakkaalle paperisena.

Näin aloitat todistusten tallentamisen ja välityksen

Voit ottaa toiminnallisuuden käyttöön sen jälkeen, kun organisaatiosi on liittynyt Potilastietovarannon käyttäjäksi.

Toimi näin, kun haluat aloittaa todistusten tallentamisen ja niiden välittämisen:

Ota yhteyttä tietojärjestelmätoimittajaasi ja varmista, että todistusten tallennus Kantaan ja niiden välittäminen Kelaan onnistuu potilastietojärjestelmälläsi. Järjestelmät, joissa toiminnallisuus on yhteistestattu, löytyvät myös Potilastietovarannon tilanne -sivulta.

Kysy järjestelmätoimittajaltasi, tarvitseeko organisaatiosi todistusten tallentamiseen uutta liityntäpistettä. Ilmoita liityntäpisteen tiedot Kelalle Teknisten tietojen muutosilmoituksella (docx).

Perehdytä henkilöstö todistusten tallentamiseen ja välitykseen liittyviin toimintamalleihin ja ohjeistuksiin.

Tee käyttöönottokoe yhdessä tietojärjestelmätoimittajasi kanssa. Kokeessa tehdään testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana. Voit testata samalla kertaa useamman todistuksen tallentamisen ja välityksen.

Käyttöönottokoe täytyy tehdä, kun

  • todistusta ei ole aikaisemmin tallennettu Kantaan kyseisellä potilastietojärjestelmällä
  • todistusta aletaan välittää terveydenhuollon ulkopuoliselle toimijalle.

Jos käyttöönottokoetta ei tehdä, suosittelemme todistusten teknisen toimivuuden varmistamista aina ennen käyttöönottoa.

Lähetä raportti onnistuneesta käyttöönottokokeesta Kelaan.

Traficomin käyttämille lausunnoille on oma testihenkilötunnus, jonka löydät käyttöönottokokeen raporttipohjasta.

Kelaan välitettäville todistuksille ja lausunnoille pitää käyttää omaa testihenkilötunnusta, jolla ainoastaan välitys onnistuu. Löydät sen käyttöönottokokeen raporttipohjasta. Huomaathan, että testihenkilötunnuksella välitetty todistus ei oikeasti välity Kelan etuuskäsittelyyn, joten välityksen onnistumista ei voida tarkistaa sieltä. Saat ilmoituksen onnistuneesta välityksestä potilastietojärjestelmääsi.

Muihin Potilastietovarantoonn tallennettaviin todistuksiin käytettävät testihenkilötunnukset saat tietojärjestelmätoimittajaltasi.

Lue lisää

Sivua päivitetty 11.7.2024