Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 2.1.2024 – miten terveydenhuollossa toimitaan, jos käyttöönotto viivästyy?

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 21.12.2023 Kaikki tiedotteet

Asiakas voi jatkossa rajata potilastietojensa luovuttamista aiempaa monipuolisemmin. Muutos on toteutettu uudistetulla kieltolomakkeella. Palvelunantajien on otettava kieltolomake käyttöön järjestelmissään vuodenvaihteen jälkeen, jotta asiakkaan asettamat uudet kiellot pystytään huomioimaan tietojen luovutuksissa.

Asiakas voi halutessaan kieltää potilastietojensa luovuttamisen terveydenhuollon palvelunantajalta toiselle, esimerkiksi julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä. Asiakkaan asettamat kiellot on huomioitava riippumatta siitä, luovutetaanko tietoa Kannan kautta tai muulla tavoin.

Kannan kautta tiedot liikkuvat asetettujen kieltojen mukaisesti. Kannasta tehdyissä hauissa tietoja ei luovuteta, jos asiakkaalla on luovutuskielto.

Vuoden alussa käyttöön tulevat uudet kiellot

Uudistettu kieltolomake sisältää nykyiset, jo olemassa olevat luovutuskiellot, kuten yksityisen ja julkisen terveydenhuollon palvelutapahtumakohtaiset kiellot sekä julkisen rekisterikohtaiset kiellot. Tämän lisäksi lomake täydentyy uusilla kielloilla. Näitä ovat laaja luovutuskielto, yksityisen työterveyshuollon rekisterin kielto ja toisen puolesta asetettavat luovutuskiellot.

Uusia kieltoja voi asettaa OmaKannassa 2.1.2024 alkaen. Uudistus perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 (finlex.fi).

Kun tietoja luovutetaan, terveydenhuollossa pitää pystyä huomioimaan asiakkaan tekemät kiellot. Lisäksi terveydenhuollossa pitää pystyä asettamaan asiakkaalle uusia kieltoja tai perumaan kieltoja asioinnin yhteydessä. Myös Uudellamaalla tehtävissä paikallisissa luovutuksissa pitää huomioida kiellot.

Viivästyykö käyttöönotto? Lue ohjeet terveydenhuollolle

Henkilölle muodostuu uudenlainen kieltoasiakirja, jos hän asettaa, muokkaa tai peruu mitä tahansa kieltoja 2.1.2024 alkaen OmaKannassa tai terveydenhuollon palvelunantajan luona, jolla on jo uudet kiellot käytössä tietojärjestelmässä.

Jos potilastietojärjestelmässä ei ole käyttöönotettu uusia kieltoja, mutta asiakkaalle on muodostunut uudenlainen kieltoasiakirja, on mahdollista, että asiakkaan kieltoja ei pystytä käsittelemään tai edes näyttämään järjestelmässä. Tästä voi seurata:

• Kieltoja ei pystytä asettamaan tai purkamaan terveydenhuollossa.
  • Ammattilainen ei pysty tarkistamaan asiakkaan kieltoja, kun hän luovuttaa tietoja Kannan ulkopuolella esimerkiksi paperilla.

On mahdollista, että järjestelmissä ilmenee myös muita vaikutuksia, jos asiakkaalle on muodostunut uudenlainen kieltoasiakirja.

Palvelunantajien on huolehdittava siitä, että asiakkaan tietoja ei luovuteta vasten asiakkaan tahtoa. Tästä syystä henkilöstön on tiedettävä, miten toimitaan, jos kieltolomakkeen käyttöönotto viivästyy terveydenhuollossa. Sote-organisaatioiden vastuulla on ohjeistaa henkilöstö oikeista toimintatavoista.

Asiakkaalle on tärkeä selventää, että uudet kiellot pystytään huomioimaan terveydenhuollossa Kannan ulkopuolisissa luovutuksissa sitä mukaa, kun ne on käyttöönotettu tietojärjestelmässä. Kanta ei kuitenkaan luovuta uusien kieltojen alaisia tietoja.

Lue lisää, miten terveydenhuollossa voidaan toimia, jos uusia potilastietojen luovutuskieltoja ei ole vielä otettu käyttöön.