OmaKanta-sovellus

OmaKanta-sovelluksesta on julkaistu ensimmäinen versio. Sovelluksessa voit tällä hetkellä katsella ja uusia reseptejä sekä tilata ilmoitukset uusista ja uusituista resepteistä. Lisäämme sovellukseen uusia toimintoja vaiheittain.

Lataa OmaKanta-sovellus  

Voit ladata OmaKanta-sovelluksen puhelimeesi tai tabletillesi seuraavista linkeistä. Voit myös hakea sovelluksen suoraan sovelluskaupasta nimellä OmaKanta. OmaKanta-sovellus toimii laitteilla, joissa on iOS- tai Android-käyttöjärjestelmä.  

Lataa sovellus:

Kuva: Lataa App Storesta(avautuu uuteen ikkunaan)

Kuva: Lataa se Google Playsta(avautuu uuteen ikkunaan)

OmaKanta-sovelluksen toiminnot

OmaKanta-sovelluksessa näet reseptitietosi ajasta ja paikasta riippumatta. Sovellukseen lisätään toimintoja vaiheittain.

OmaKanta-sovelluksessa: 

  • katselet ja uusit reseptisi 
  • tilaat ilmoitukset uusista ja uusituista resepteistä 
  • kirjaudut sisään helposti ja turvallisesti itse valitsemallasi tunnusluvulla tai sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.

OmaKanta-sovellukseen on tulossa myös toiminnot, joilla voit  

  • katsella lääkärin ja hoitajan kirjauksia 
  • tutustua laboratoriotutkimusten tuloksiin 
  • tilata ilmoitukset uusista laboratoriotutkimuspyynnöistä ja -tuloksista 
  • tilata ilmoitukset uusista lääkärin ja hoitajan kirjauksista.

Kaikki OmaKannan toiminnot ovat käytössäsi jo nyt OmaKanta-verkkopalvelussa, jonne voit kirjautua osoitteessa www.kanta.fi.

Kirjaudu OmaKantaan(avautuu uuteen ikkunaan)

Näin käytät OmaKanta-sovellusta

Lataa OmaKanta-sovellus maksutta puhelimeesi tai tabletillesi sovelluskaupasta. Avaa laitteellasi App Store tai Play-kauppa. Voit etsiä sovelluksen hakusanalla OmaKanta.  

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla sinun täytyy tunnistautua esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jatkossa voit kirjautua sovellukseen näin:  

  1. Avaa OmaKanta-sovellus puhelimessasi tai tabletillasi.  
  2. Tunnistaudu sovellukseen sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella tai valitsemallasi tunnusluvulla.  

Turvallisuussyistä sovellukseen täytyy tunnistautua verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella vuoden välein.   

Kerro meille ajatuksesi OmaKanta-sovelluksesta

Toivomme OmaKanta-sovelluksen käyttäjiltä palautetta. Palautteellasi ja kehitysehdotuksillasi on tärkeä rooli sovelluksen kehittämisessä. Ne voivat esimerkiksi vaikuttaa siihen, mitä toimintoja sovellukseen seuraavaksi tulee.  
  
Voit lähettää meille palautetta Suomi.fi-palautekanavassa ja Kanta-palvelujen sosiaalisen median kanavissa.  

Voit myös kertoa mielipiteesi chattirobotti Kanta-apulaiselle tai antaa palautteesi asiakaspalvelumme yhteydenottolomakkeella.

Usein kysyttyä OmaKanta-sovelluksesta  

Sovellusta voi käyttää mobiililaitteilla, kuten puhelimella ja tablettitietokoneella. OmaKanta-sovellus toimii laitteilla, joissa on iOS- tai Android-käyttöjärjestelmä (iOS 16.0 tai uudempi, Android 10.0 tai uudempi).

OmaKanta-sovellus lähettää ilmoituksia, jotka auttavat sinua pysymään ajan tasalla tärkeistä tapahtumista, kuten uudesta reseptistä. Voit ottaa ilmoitukset käyttöön, kun käytät sovellusta ensimmäistä kertaa. Sinulta kysytään “Haluatko ottaa ilmoitukset käyttöön”. Jos haluat ottaa ilmoitukset käyttöön, valitse “salli ilmoitukset”. Jos et halua ilmoituksia esimerkiksi uudesta reseptistä, paina “ohita”. Pääset muokkaamaan ilmoitusasetuksia myös myöhemmin OmaKanta-sovelluksen tai laitteesi asetuksista.

OmaKanta-sovellusta voi käyttää suomeksi ja ruotsiksi. Sovelluksessa on sama kieliasetus kuin laitteellasi. Jos laitteesi kielivalinta on jokin muu kuin suomi tai ruotsi, OmaKanta-sovelluksen kieli on suomi. Voit vaihtaa sovelluksen kieltä sovelluksen asetuksista.

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla sinut ohjataan Suomi.fi-tunnistukseen. Jos tunnistautuminen ei onnistu, ongelma voi olla tunnistautumistavassa. Kokeile toista tunnistautumistapaa, jos se on mahdollista. Jos sinulla on esimerkiksi mobiilivarmenne tai tunnukset myös toiseen pankkiin, yritä kirjautumista niiden avulla.  

Ajoittain eri pankkien tunnistautumisessa saattaa olla häiriöitä. Häiriöistä ja niiden kestosta kerrotaan pankkien verkkosivuilla. Verkkopankkitunnuksiin liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä omaan pankkiisi.  

Jos olet jo tunnistautunut sovellukseen esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla ja yrität kirjautua tunnusluvulla, tarkista, että  

  • tunnuslukusi on oikein  
  • olet päivittänyt OmaKanta-sovelluksen viimeisimpään versioon. Päivitä sovellus puhelimen sovelluskaupassa.  

OmaKannassa saattaa myös olla huoltokatkoja, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Tarkista huoltotiedotteet ja kokeile palvelun käyttöä uudelleen hetken kuluttua.   

Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme.   

Jos et muista tunnuslukuasi, valitse sisäänkirjautumisen yhteydessä " Oletko unohtanut tunnuslukusi? ". Sen jälkeen sinun täytyy tunnistautua sovellukseen uudelleen esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Sitten voit valita uuden tunnusluvun.

Jos laitteesi on kadonnut, toimi näin:  

  • Lataa OmaKanta-sovellus toiseen laitteeseen, esimerkiksi toiseen puhelimeen tai tabletille. 
  • Tunnistaudu esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 
  • Valitse uusi tunnusluku. 
  • Mene OmaKanta-sovelluksen asetuksiin. 
  • Valitse ”Laitehallinta”. Valitse listalta kadonnut laite ja poista se.  

Tarvittaessa voit soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää meitä kirjaamaan sinut ulos kadonneelta laitteeltasi. Kun otat OmaKanta-sovelluksen taas käyttöön, sinun täytyy tunnistautua siihen uudelleen.  

OmaKanta-sovelluksen tunnusluku on henkilökohtainen. Jos epäilet, että tunnuslukusi on päätynyt vääriin käsiin, vaihda se välittömästi. Voit vaihtaa tunnuslukusi sovelluksen asetuksista.

OmaKanta-sovelluksen käyttäminen on turvallista. Sovellukseen tunnistaudutaan ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, ja tunnistautuminen täytyy uusia vuoden välein. Sovellukseen myös luodaan oma henkilökohtainen tunnusluku. Pidä huolta siitä, että tunnuslukusi ei päädy ulkopuolisten käsiin.   

Kun lataat sovelluksen sovelluskaupasta, varmista, että sovelluksen nimi on OmaKanta ja sen tekijä Kansaneläkelaitos (Android) tai Kansanelakelaitos (Apple). Huolehdi myös siitä, että sovellus on päivitetty viimeisimpään versioon. Joskus sovelluksen päivittäminen on pakollista, jotta sovelluksen käyttöä voi jatkaa.  

Sovellus on auditoitu A-luokan kriteeristön mukaisesti, eli sovelluksen tietoturva on erittäin korkealla tasolla. Tietoturva-sertifioinnin ja -tarkastuksen on tehnyt ulkopuolinen tietoturvallisuuden arviointilaitos.     

Sovellusta kehitetään vaiheittain, joten sovelluksessa ei ole vielä kaikkia samoja toimintoja kuin OmaKannan verkkopalvelussa. Jos sovelluksessa ei ole etsimääsi toimintoa, voit siirtyä käyttämään OmaKannan verkkopalvelua kirjautumalla sinne osoitteessa www.kanta.fi.  

Kirjaudu OmaKantaan(avautuu uuteen ikkunaan)

OmaKanta-sovelluksen käytön voi lopettaa milloin tahansa. Jos haluat lopettaa sovelluksen käytön, toimi näin:  

  • Mene OmaKanta-sovelluksen asetuksiin. 
  • Valitse “Laitehallinta”. 
  • Valitse listalta ne laitteet, joilla et enää halua käyttää OmaKanta-sovellusta. Poista laitteet.  
  • Jos haluat lopettaa OmaKanta-sovelluksen käyttämisen kokonaan, poista kaikki listalla olevat laitteet. Kun kaikki laitteet on poistettu laitehallinnasta, käyttäjätietosi poistetaan automaattisesti.  

Tarvittaessa voit soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää meitä kirjaamaan sinut ulos laitteeltasi. Kun otat OmaKanta-sovelluksen taas käyttöön, sinun täytyy tunnistautua sovellukseen uudelleen.   

Lue lisää

Sivua päivitetty 21.8.2025