Asiakastietolaki kokoaa yhteen sote-tiedonhallinnan säädökset

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 7.6.2023 Kaikki tiedotteet

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) eli asiakastietolaki tuo muutoksia Kanta-palveluihin. Se yhtenäistää sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ohjaavat lait ja säädökset. Laki tulee voimaan 1.1.2024.

Uusi laki pitää sisällään vielä voimassa olevat asiakastieto- ja asiakasasiakirjalain kokonaisuudessaan sekä osia mm. potilaslaista ja sosiaalihuollon asiakaslaista.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa tietoja luovutetaan ensisijaisesti Kanta-palvelujen kautta. Tietoja voidaan edelleen luovuttaa myös muulla tavoin, kuten tietojärjestelmän sisällä eri rekisterien välillä tai paperiluovutuksilla. Edellytykset luovutuksiin kuitenkin yhtenäistyvät.

Muutokset tietojen luovutuksiin toimialan sisällä

Kannan sosiaali- ja terveydenhuollon luovutuslupia voidaan hyödyntää 1.1.2024 myös Kannan ulkopuolisiin luovutuksiin, esimerkiksi paperilla luovutettaessa tai paikallisesti tietojärjestelmässä. Toimialojen sisällä ovat käytössä terveydenhuollon luovutuslupa ja sosiaalihuollon luovutuslupa. Sosiaalihuollossa tiedot liikkuvat Kannan kautta, kun tarvittavat toiminnallisuudet on otettu palvelunantajan asiakastietojärjestelmässä käyttöön.

Muutokset tietojen luovutuksiin toimialojen välillä

Sosiaali- ja terveydenhuollon välinen tiedonsaantioikeus toteutetaan yksilöitävillä luovutusluvilla, jotka annetaan erikseen sosiaalihuollosta terveydenhuoltoon ja terveydenhuollosta sosiaalihuoltoon. Näiden määritykset ovat työn alla.

Kannan kautta tiedot kulkevat sosiaali- ja terveydenhuollon välillä viimeistään 1.1.2026.

Muutokset luovutuskieltoihin

1.1.2024 alkaen asiakkaalla on mahdollisuus kieltää kaiken potilastiedon tai sosiaalihuollon asiakastiedon luovuttaminen. Lisäksi kiellon voi asettaa yksityisen työterveyshuollon rekisteriin.

Vaikutukset asiakkaan Kanta-informointiin ja luovutuslupaan

Kantaan tallennettaviin luovutuslupiin tehdään tarvittavia teknisiä ja toimintamallimuutoksia, koska niiden käyttömahdollisuudet laajenevat. Jotta asiakas saa tiedon tulevista muutoksista, tulee Kanta-informoinnista uusi versio ja tekstisisältö.

OmaKannasta uuden informoinnin voi saada loppuvuodesta 2023. Asiakkaan asioinnin yhteydessä annettavaa informointia varten palvelunantajat laativat tarkemmat toimintatavat Kanta-informointien antamiseen. Tällöin informointien antaminen on mahdollisimman sujuvaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kanta-palvelut tuottaa Kanta-informointiin liittyvää tukimateriaalia.

Kanta-informoinnissa kerrotaan perusperiaatteet Kanta-palveluista ja asiakkaan oikeuksista. Sen vastaanottaminen on edellytys muille tahdonilmaisuille, kuten luovutusluville.

Rekisterinpitäjyys ja tietojen siirrot muutostilanteissa

Toimintansa päättävien yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien on toimitettava rekisterinsä ja niissä olevat potilas- ja asiakastiedot Kelaan säilytettäväksi. Tämän jälkeen tietojen yhteisrekisterinpitäjinä toimivat Kela ja hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki, jonka alueella toimintansa lopettavan palvelunantajan kotipaikka sijaitsee.

Palvelunantajien muutostilanteissa asiakirjojen rekisterinpitäjyys siirtyy palvelua jatkavalle palvelunantajalle. Ainoastaan tilanteissa, joissa työnantaja vaihtaa työterveyshuollon palvelunantajaa, potilasasiakirjat jäävät alkuperäiselle palvelunantajalle.

Muut siirtymäajan puitteissa tulevat muutokset

Tähän asti sosiaalihuollossa syntynyttä potilastietoa ei ole tallennettu Kantaan. Viimeistään 1.10.2026 mennessä myös nämä tiedot tulee arkistoida Potilastiedon arkistoon.

Kerromme asiakastietolain tuomista muutoksista tarkemmin Kanta-infoissa: