Sote-tiedonhallinnan lainsäädännön muutokset herättivät keskustelua toimittajayhteistyökokouksessa

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 24.4.2023 Kaikki tiedotteet

Maaliskuun toimittajayhteistyökokouksessa olivat esillä uuden asiakastietolain mukanaan tuomat asiat sekä kesällä voimaantuleva käyttöoikeusasetus. Kokouksessa kuultiin Kanta-palvelujen ajankohtaisia asioita sekä palvelujen tuotannon että kehittämisen näkökulmasta.

Uusi asiakastietolaki ja siihen liittyvät lait hyväksyttiin eduskunnassa 23.2.2023. Lait tulevat voimaan 1.1.2024 ja niihin liittyy useita siirtymäaikoja jopa vuoteen 2029 asti. Uusi asiakastietolaki yhdistää aiempia voimassaolleita lakeja ja asetuksia yhdeksi, yhtenäiseksi laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon käyttöoikeuksia määrittelevä käyttöoikeusasetus tulee voimaan 30.6.2023. Asetuksen mukaisia tietojärjestelmätoteutuksia varten on pyritty rakentamaan joustava malli, joka ohjaa käyttövaltuuksien hallintaa yhtenäiseen jäsennykseen  tietojärjestelmissä.

Kanta-kehittämisen ajankohtaisten kuulumisten osassa kuultiin muun muassa kansalaisten hyvinvointitietojen käsittelyn sekä eHDSI Patient Summaryn eli EU potilasyhteenvedon tilannekatsaukset. Edellä mainitut kokonaisuudet ovat hyviä esimerkkejä kansallisen tietovarannon tarjoamista mahdollisuuksista sekä kansalaisille että ammattilaisille.

Lisätietoja:

Haluatko mukaan?

Kanta-palvelut järjestää vuonna 2023 viisi yhteistyökokousta. Jos haluat mukaan toimittajayhteistyökokouksiin, ilmoita yhteystietosi osoitteeseen kantakehitys@kanta.fi. Anna viestin otsikoksi ”Toimittajayhteistyökokous - ilmoittautuminen”.