Sote-uudistuksen ICT-ratkaisuja esitellään maakuntakiertueella - Kanta-palveluilla keskeinen rooli

Maakunta- ja sote-uudistusta koskevan lakiesityksen mukaan kunnilta siirtyisi paljon tehtäviä tuleville maakunnille. Maakuntien käyttöön kehitettäviä valtakunnallisia ICT-palveluja esitellään loka-marraskuussa maakuntakiertueella.

Roadshow kiertää kaikki tulevat maakunnat, ja siihen osallistuu edustajia Vimana Oy:stä, Sotedigi Oy:stä, THL:sta ja Kelasta.

– Kiertueella pyrimme vastaamaan maakuntien kysymyksiin ict-palvelujen kokonaisuudesta: mitä kansalliset toimijat kehittävät maakuntien käyttöön ja mitä näiden tulee rakentaa itse, kertoo Kelan sote-muutosjohtaja Marjukka Turunen.

Maakunnat ovat kumppaneita kehitystyössä

Kelan tehtäväksi on maakunta- ja sote-uudistuksen lakiesityksessä määritelty valinnanvapauden tiedonhallintapalvelujen rakentaminen. Kyseessä on kokonaisuus, jonka tuottamaa tietoa maakunnat voivat käyttää muun muassa tuotannon ohjaamiseen ja palvelujen kehittämiseen. Kanta-palveluilla on kokonaisuudessa keskeinen rooli.

Lue lisää maakuntakiertueen ohjelmasta