Näin pyydät sinusta tallennettuja tietoja

Sinulla on oikeus saada tietää, mitä tietoja sinusta on tallennettu Kanta-palveluihin. Voit pyytää terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa tallennettuja tietoja siltä terveyden- tai sosiaalihuollon palvelunantajalta, joka tiedot on kirjannut. 

Kun tietoja tallennetaan, rekisterinpitäjä vastaa lainsäädännön mukaan tietojen käsittelystä ja tallentamisesta. Jos haluat saada tietoa siitä, mitä tietoja sinusta on tallennettu, ota yhteyttä rekisterinpitäjään, joka vastaa tiedoista. Rekisterinpitäjä on esimerkiksi hyvinvointialue, joka ylläpitää potilastietoja.

Mitä tietoja voit hakea itse tai pyytää sosiaali- ja terveydenhuollosta

OmaKannasta näet,

  • mitä tietoja sinusta on tallennettu Kanta-palveluihin
  • missä tietojasi on käsitelty.

Kirjaudu OmaKantaan(avautuu uuteen ikkunaan)

Terveydenhuollon yksikkö, kuten hyvinvointialue, on potilastietojen rekisterinpitäjä. Potilastietoja ovat terveydenhuollossa sinusta kirjatut tiedot.

Potilastietoja ja niiden käsittelyä koskevia lokitietoja voit pyytää siltä terveydenhuollon yksiköltä, joka tiedot on kirjannut. Kanta-palveluilla ei ole oikeutta luovuttaa potilastietoja.

Esimerkki

Liisa haluaa selvittää, kuka on katsonut hänen potilastietojaan, jotka on tallennettu lääkärikäynnin yhteydessä potilastietojärjestelmään. Liisan täytyy olla yhteydessä siihen terveydenhuollon yksikköön, jossa hän on asioinut. Hän voi pyytää lokitietoja potilastietojensa katselusta kyseiseltä terveydenhuollon yksiköltä.  

Sosiaalipalvelujen asiakastietojen rekisterinpitäjänä toimii sosiaalihuollon palvelunantaja, kuten hyvinvointialue.

Asiakastietoja ja niiden käsittelyä koskevia lokitietoja voit pyytää siltä sosiaalihuollon palvelunantajalta, joka tiedot on kirjannut. Kanta-palveluilla ei ole oikeutta luovuttaa asiakastietoja.

Esimerkki

Matti haluaa selvittää, kuka on käsitellyt häntä koskevia asiakastietoja, jotka on tallennettu hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen asiakastietojärjestelmään. Matin täytyy olla yhteydessä omaan hyvinvointialueeseensa ja pyytää sieltä lokitietoja asiakastietojensa katselusta.

Kanta-palveluihin tallennetut tiedot ja lokitiedot

Terveydenhuolto ja sosiaalihuolto ovat toiminnassaan syntyneiden asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitäjiä ja vastaavat näistä tiedoista. 

Kela toimii Kanta-palveluihin tallennettujen tietojen rekisterinpitäjänä tai yhteisrekisterinpitäjänä seuraavissa palveluissa:

Reseptikeskukseen tallennetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakkaalle laaditut sähköiset reseptit ja niihin apteekeissa tehdyt toimitusmerkinnät. Reseptikeskuksesta voidaan luovuttaa sinne tallennettuja tietoja vuodesta 2010 lähtien tai siitä lähtien, kun asiakkaan lääkemääräystietoja on ensimmäisen kerran tallennettu sähköisesti. Asiakas näkee kaikkien Reseptikeskukseen tallennettujen reseptiensä tiedot myös OmaKannassa.

Tahdonilmaisupalveluun tallennetaan tiedot siitä, että potilasta on informoitu Kanta-palveluista ja hyvinvointialueella käytettävästä yhteisestä potilastietorekisteristä. Tahdonilmaisupalveluun tallennetaan myös potilaan antama lupa potilastietojensa luovuttamiseen, luovutusluvan peruminen sekä potilaan tekemät kiellot ja kieltojen perumiset. 
Lisäksi Tahdonilmaisupalveluun tallennetaan potilaan hoitotahto, elinluovutustahto ja rajat ylittävän reseptin suostumus. Nämä tiedot ovat nähtävissä OmaKannassa.

Tiedonhallintapalvelu koostaa potilasasiakirjoista keskeiset terveystiedot ja tuottaa niistä yhteenvetoja potilaan hoidon toteuttamista varten. OmaKannassa asiakas voi katsoa Tiedonhallintapalveluun koostettuja tietoja ja nähdä, mille palvelunantajalle tietoja on luovutettu.

Jokaisesta asiakkaan kirjautumisesta OmaKantaan tallentuu lokitieto. OmaKannan kirjautumislokitietoja ovat esimerkiksi asiakkaan henkilötunnus, tarkka kirjautumisaika ja IP-osoite, josta OmaKantaan on kirjauduttu. Asiakas voi pyytää kirjautumislokitiedot haluamaltaan ajalta Kelasta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset näkevät asiakkaasta kirjatut tiedot omista asiakas- ja potilastietojärjestelmistään. OmaKannan kirjautumislokitietoon ei tallennu tietoa siitä, jos tietoja on katsottu asiakas- tai potilastietojärjestelmän kautta.

Omatietovarannon käyttölokirekisteriin tallentuu tiedot sovellusten käyttöoikeuksien antamisesta ja poistamisesta, hyvinvointitiedon tallentamisesta, katselemisesta, päivittämisestä sekä poistamisesta. Käyttäjällä on oikeus saada Kelasta omat käyttölokitietonsa, jotka tallentuvat Omatietovarantoon, kun hän kirjautuu palveluun ja käyttää sitä.

Kelain on tarkoitettu yksityiskäyttöön lääkäreille ja hammashoitajille, jotka laativat reseptejä ammattioikeuden perusteella ilman ansaintatarkoitusta. Yksityiskäytöllä tarkoitetaan tilanteita, joissa reseptiä ei laadita itsenäisen ammatinharjoittajan tai terveydenhuollon toimijan nimissä. Esimerkiksi eläkkeellä oleva lääkäri tai hammaslääkäri voi käyttää Kelainta. Kelainta voi käyttää myös lääkäri tai hammaslääkäri, joka laatii reseptin vapaa-ajallaan esimerkiksi perheenjäsenelleen.

Kansallisen yhteyspisteen lokitiedot sisältävät Rajat ylittävän reseptin luovutuslokitiedot sekä Potilastietojen yhteenvedon luovutuslokitiedot. Yhteenveto sisältää lääkitystiedot ja tiedonhallintapalveluun tallennetut keskeisten terveystietojen koosteet sekä tiedon ulkomaisesta terveydenhuollon palvelunantajasta, joka tietoja on pyytänyt. 

Hyvinvointisovellukseen luovutettavien potilastietojen lokirekisteriin tallentuu tiedot hyvinvointisovellusten käyttöoikeuksien antamisesta ja poistamisesta. Lokirekisteriin tallentuu tieto siitä, että käyttäjä on vastaanottanut Potilastietojen saamista hyvinvointisovellukseen koskevan informoinnin, ja siitä, milloin informointi on vastaanotettu. Rekisteriin tallentuu myös tieto siitä, mihin hyvinvointisovelluksiin potilastietoja on luovutettu, milloin tietoja on luovutettu ja mitä tietoja on luovutettu.

Tallennettavista tiedoista kerrotaan tarkemmin tietosuojaselosteissa.

Tietopyyntöjä ovat tarkastuspyyntö ja lokitietopyyntö

Tarkastuspyynnöllä voit selvittää, mitä tietoja sinusta on tallennettu Kanta-palveluihin. Tarkastuspyynnöllä voit saada Kanta-palveluista Reseptikeskukseen tallennetut tiedot resepteistäsi sekä Tahdonilmaisupalveluun tallennetut tietosi. 

Saat vastauksen tarkastuspyyntöösi kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Jos vastausta ei pystytä toimittamaan tässä ajassa, pyynnön käsittelyä voidaan jatkaa 2 kuukaudella.

Lokitietopyynnöllä voit selvittää, miten tietojasi on käytetty tai luovutettu sosiaali- ja terveydenhuollossa tai apteekeissa. Lokitiedot luovutetaan enintään edellisen 2 vuoden ajalta. Tätä pidemmältä ajalta lokitiedot on mahdollista saada vain erityisestä syystä.

Saat vastauksen lokitietopyyntöösi 2 kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta.

Vastaus tietopyyntöön toimitetaan kirjattuna kirjeenä, ja voit noutaa sen postista. Ota mukaasi henkilöllisyystodistus. 

Näin teet tarkastus- tai lokitietopyynnön

Voit tehdä tarkastus- tai lokitietopyynnön joko virallisella lomakkeella tai vapaamuotoisesti.

  1. Täytä lomake tai tee vapaamuotoinen tarkastus- tai lokitietopyyntö. Lomakkeita saat myös terveydenhuollon palvelunantajilta, apteekeista tai Kelan toimipisteistä.
    1. Tarkastuspyyntölomake (kela.fi, pdf)(avautuu uuteen ikkunaan)
    2. Lokitietopyyntölomake (pdf)(avautuu uuteen ikkunaan)
    3. Vapaamuotoisessa tarkastus- tai lokitietopyynnössä täytyy olla
      1. henkilötunnuksesi
      2. nimi- ja yhteystietosi
      3. tieto siitä, mitä tietoja haluat saada ja miltä ajalta.
  2. Toimita pyyntö Kelaan. Voit toimittaa pyynnön
    1. postittamalla sen osoitteeseen Kela, Kirjaamo, PL 450, 00056 KELA
    2. tuomalla sen Kelan toimipisteeseen (kela.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
    3. soittamalla Kelan palvelunumeroon 020 634 4588
    4. lähettämällä sähköpostin osoitteeseen kirjaamo@kela.fi.
  3. Jos teet pyynnön sähköpostilla, suosittelemme, että käytät suojattua sähköpostia. Tutustu suojatun sähköpostin lähettämisen ohjeisiin (kela.fi, pdf)(avautuu uuteen ikkunaan).

Miten pyydän tietojani toimintansa lopettaneilta yksityisiltä palvelunantajilta?

Jos yksityinen palvelunantaja on päättänyt toimintansa, tee tietopyyntö Kelaan. Kela toimittaa tietopyynnön mukaiset tiedot vastuulliselle hyvinvointialueelle tai Helsingin kaupungille. Hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki huolehtii tietojen luovutuksesta asiakkaalle. Ohjeet tietopyynnön tekemiseen löydät Kelan sivuilta:

Jos epäilet, että tietojasi on käytetty väärin

Jos epäilet, että tietojasi on käytetty väärin, ota yhteyttä siihen sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköön tai apteekkiin, jossa olet asioinut. 
Tietojen väärinkäytösepäily ulkomailla

Jos epäilet, että resepti- tai potilastietojasi on käytetty väärin toisen Euroopan maan apteekissa tai terveydenhuollon yksikössä, tee selvityspyyntö ottamalla yhteyttä Kelan kirjaamoon:

•    Postiosoite: Kela, Kirjaamo, PL 450, 00056 KELA
•    Sähköposti: kirjaamo@kela.fi
•    Puhelin: 020 634 11 (vaihde), arkisin klo 9–15

 

Sivua päivitetty 25.11.2025