Innehållspublicerare

Kanta samlar alla bilddiagnostiska undersökningar till ett ställe

Artikel - Vårdpersonal Skrivet 4.5.2021 Alla artiklar

Terveystalo är den första privata organisationen som har tagit i bruk Arkivet över bildmaterial. Med hjälp av arkivet finns all bilddiagnostisk data centraliserat på ett ställe.

‒ Vi vill delta i utvecklingen och helst göra saker i stället för att se på från sidan. Elektroniska tjänster är framtiden ‒ det är bra att vara med i tid, konstaterar utvecklingschef Kaisa Mikander från Terveystalo.

Terveystalo var den första privata aktören som tog i bruk Arkivet över bildmaterial. Detta skedde i december 2020. Med hjälp av arkivet kan hälso- och sjukvårdsorganisationen arkivera patientens bilddiagnostiska undersökningar i Kanta-tjänsterna. För närvarande kan man spara radiologiska undersökningar och EKG-undersökningar i Arkivet över bildmaterial. I framtiden utvidgas innehållet till bland annat bilddiagnostik för munhälsa och screeningundersökningar.

Enligt Mikander är det fint att all bilddiagnostisk data i fortsättningen finns arkiverat på ett ställe.

Utbildningar stöder ibruktagandet

Ibruktagandet är en process som kräver noggranna förberedelser.

‒ Själv började jag arbeta för Terveystalo för 1,5 år sedan, och då var processen att ta i bruk arkivet redan i gång. I början framskred allt sakta när vi noggrant redde ut praktiska frågor och Kanta-lämplighet med systemleverantörerna. När vi kom i fart började allt gå smidigt.  

Mikander konstaterar att samarbetet med Terveystalos systemleverantörer Tieto-Evry och Optomed var sömlöst.

‒ Även FPA:s kommunikation var bra och deras utbildningar har varit till stor nytta. FPA:s distansutbildning främjade både tillgång till information och lärande.

Även FPA:s kommunikation var bra och deras utbildningar har varit till stor nytta.

Användningen av själva arkivet gick bra ända från början.

‒ Vi beslutade att ta i bruk Arkivet över bildmaterial på en gång – det var en spännande dag eftersom Terveystalos nätverk är riksomfattande och alla serviceställen anslöt sig till arkivet på en och samma gång. Efter det finns alla bilddiagnostiska undersökningar, det vill säga remisser, utlåtanden och undersökningsbilder, i arkivet.

Alla informerades om ärendet i förtid, och Terveystalos personal tog emot den stora ändringen väl.

‒ Trots att det var ett stort steg hängde alla genast med. Ändringarna i arbetsflödet medförda utmaningar, men alla frågor fick alltid svar. Det skulle förstås ha varit optimalt att pilottesta det här i ett testsystem, men det lyckades bra så här också.

Enligt Mikander har Terveystalos dynamiska personal även på andra sätt anpassat sig till snabba lösningar. Anvisningar och utbildningar hjälpte med att komma igång.

Smidigare vård av patienter

Nu fungerar användningen av Arkivet över bildmaterial bra.

‒ Kundernas synvinkel är viktig för oss: med hjälp av arkivet finns all bilddiagnostisk data centraliserat på ett ställe. Patienterna kan sedan själv se sina uppgifter på Mina Kanta-sidorna och har koll på sin egen vård.

Kundernas synvinkel är viktig för oss: med hjälp av arkivet finns all bilddiagnostisk data centraliserat på ett ställe.

Utlåtanden, remisser och bilder arkiveras vanligen inom några dygn.  

Enligt Mikander är det bra att kunder som kommer till Terveystalo för vård har sina uppgifter på ett ställe.

‒ Jämförelsebilder är viktiga, därför önskar radiologerna och vårdpersonalen att även andra aktörer inom hälso- och sjukvård tar i bruk Arkivet över bildmaterial. Då skulle man inte behöva vänta på jämförelsebilder och vården av patienten skulle bli ännu smidigare.

Läs mer