Kontrollera först med din informationssystemleverantör att det informationssystem som du använder är kompatibelt med Kanta-tjänsterna. Man kan ansluta sig till Kanta-tjänsterna på olika sätt och anslutningssättet kan inverka på valet av system.
Om du inte använder ett informationssystem som är kompatibelt med Kanta-tjänsterna, skaffa ett system som bäst tillgodoser dina behov. En tjänstetillhandahållare som är en del av en företagskedja kan ansluta sig till Kanta-tjänsterna med huvudanslutarens system. Detta kallas gemensam anslutning. Tjänstetillhandahållare inom den offentliga social- och hälsovården och apotekare ansluter sig alltid till Kanta-tjänsterna genom direktanslutning.
Uppgifterna om dig eller ditt företag måste vara uppdaterade i THL:s register för att du ska kunna ansluta dig till Kanta-tjänsterna.
För att Recepttjänsten ska kunna användas ska uppgifterna för en tjänstetillhandahållare inom social- eller hälsovården vara uppdaterade i den riksomfattande kodtjänsten antingen i THL:s SOTE-organisationsregister eller i hälso- och sjukvårdens register över självständiga yrkesutövare. Registeruppgifterna grundar sig på uppgifter i Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma Soteri-register. Om uppgifterna behöver rättas, läs anvisningarna för hur de kan rättas på Valviras webbplats.
Uppgifterna om ett apotek måste vara uppdaterade i Apoteksregistret i THL:s kodtjänst. Fimea uppdaterar apotekens uppgifter i Apoteksregistret.
Kontrollera i god tid innan du inleder införandet att uppgifterna är korrekta i registren.
Du får stöd av din informationssystemleverantör, FPA:s Kanta-tjänster och THL.
Din informationssystemleverantör stöder och ger råd vid införandet av Kanta-tjänsten, särskilt när det gäller systemrelaterade frågor, men en del systemleverantörer handleder sina kunder under hela införandet. Systemleverantören ger utbildning om användningen av systemet och ansvarar ofta för ett antal tekniska åtgärder i samband med införandet.
FPA förvaltar anvisningarna för införande av Kanta-tjänsterna och ansvarar för frågor som gäller införandet. Dessutom ger FPA tillsammans med THL utbildning om verksamhetsmodeller och tillvägagångssätt inom Kanta-tjänsterna.
THL ansvarar för utarbetandet av verksamhetsmodeller och rutiner som styr användningen av Kanta-tjänsterna. Dessutom ger THL anvisningar om enhetliga förfaranden för dokumentering och egenkontroll inom social- och hälsovården, såsom utarbetandet av en informationssäkerhetsplan.
Vår kundsupport och våra handledningstimmar ger dig stöd vid införandet av tjänster.
Om du har frågor om införanden kan du skicka e-post till vår kundsupport på adressen kanta@kanta.fi.
Dessutom ordnar FPA regelbundet korta handledningstimmar där du kan ställa frågor om införande. Man behöver inte anmäla sig till handledningstimmarna på förhand.
Se till att personalen får utbildning i de verksamhetsmodeller som gäller användningen av Recepttjänsten i god tid innan tjänsten börjar användas.
I Kanta-webbskolorna och Kanta-utbildningarna kan personalen på ett flexibelt sätt och i egen takt studera verksamhetsmodellerna för Recepttjänsten. Webbskolorna är gratis och man får ett intyg om att de har fullgjorts.
Se till att dataskydds- och datasäkerhetspolicyn är i ordning och att personalen har de användarrättigheter som behövs. Dessutom måste personalen ha de certifikatkort som behövs för användning av tjänsten.
Dataskydds- och datasäkerhetspolicyn i ordning
För att du ska kunna börja använda Kanta-tjänsterna måste du eller ditt företag ha en uppdaterad och dokumenterad informationssäkerhetsplan. Utarbeta en informationssäkerhetsplan i god tid innan du ansluter dig till Kanta-tjänsterna.
Fastställande av åtkomsträttigheter för personalen
En tjänstetillhandahållare ska i sina system fastställa åtkomsträttigheter för alla sina anställda som behandlar kunduppgifter i sitt arbete. Åtkomsträttigheterna ska fastställas för varje arbetstagare så att hen endast har tillgång till de kunduppgifter som är nödvändiga för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras.
Användning av Kanta-tjänsterna kräver stark elektronisk autentisering. Se till att din personal och dina samarbetspartner har de certifikatkort som behövs för att de ska kunna identifiera sig i systemen och underteckna dokument elektroniskt.
Gör en ansökan om att bli användare av Recepttjänsten på Kanta Extranätet cirka tre veckor innan du planerar att börja använda tjänsten.
I ansökan ska du ange
de administrativa uppgifter som behövs när tjänsten används
de system- och gränssnittsuppgifter som du får av din systemleverantör
er kontaktperson
att du godkänner servicebeskrivningen för Recepttjänsten.
Dessutom ska du godkänna du de allmänna leveransvillkoren för Kanta-tjänsterna och underteckna en förbindelse om kundrelation till Kanta-tjänsterna, om det är fråga om ditt första införande av en Kanta-tjänst.
När din ansökan om att bli användare av Recepttjänsten har godkänts får du ett meddelande om detta via e-post. Vi skickar meddelandet till den administrativa kontaktperson som du har uppgett på Extranätet och till den administrativa e-postadressen.
Du kan börja använda tjänsten så snart din ansökan har godkänts. Om du vill kan du också försäkra dig om den tekniska produktionsberedskapen innan du börjar använda tjänsten.
Om du ska grunda ett nytt apotek eller ta över ditt första apotek, läs närmare anvisningar på sidan Förändringssituationer på apotek.
Observera att en kundrelation till Kanta-tjänsterna är avgiftsbelagd och att användaravgifterna börjar faktureras när kundrelationen träder i kraft.
Om du dessutom vill införa tjänsten för förnyande av recept ska du informera FPA och THL om detta.
På Extranätet kan du välja om du utöver Recepttjänsten också inför tjänsten för begäran om receptförnyelse. Med hjälp av den kan du ta emot begäranden om förnyelse av recept från apotek och enskilda kunder via tjänsten MittKanta. Det är bra att notera att begäran om förnyelse kan skickas via apoteket eller MittKanta även av andra än tjänstetillhandahållarens egna patienter.
Om du inför tjänsten, vänligen meddela enligt anvisningarna THL:s kodtjänst som tar emot begäran om förnyelse:
Om du vill kan du tillsammans med din informationssystemleverantör försäkra dig om att Recepttjänsten fungerar tekniskt innan du börjar använda tjänsten.
Kom överens om att säkerställa produktionsberedskapen med din systemleverantör och den personal som deltar i införandet samt med samarbetspartner (t.ex. läkare som utför provet, telekommunikationssupport och apotek).
Produktionsberedskapen ska säkerställas med ett certifierat system i Kanta-tjänsternas produktionsmiljö. FPA levererar den testpersonbeteckning som behövs för att säkerställa produktionsberedskapen till din informationssystemleverantör, som delar ut den till de andra deltagarna. Testpersonbeteckningen får inte användas för något annat ändamål.
Du kan börja använda tjänsten när den som ansvarar för införandet anser att inget som hindrar användningen av elektroniska recept har uppdagats under säkerställandet av produktionsberedskapen. Säkerställandet av produktionsberedskapen behöver inte rapporteras till FPA.
Du får stöd för användningen av Recepttjänsten även under kundrelationen.
På webbsidan Kundrelation och stöd på kanta.fi hittar du bland annat anvisningar om hur du ska gå till väga vid störningssituationer och förändringar i organisationen. På sidan Anvisningar och verksamhetsmodeller finns nyttig information om användningen av Kanta-tjänsterna för apotekare och social- och hälsovårdspersonal.