Sote-uudistus tuo muutoksia potilas- ja asiakastietojen liikkumiseen

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 5.12.2022 Kaikki tiedotteet

Hyvinvointialueilla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on tarvittaessa käytössään potilas- ja asiakastiedot aiempaa laajemmin. Hoidon sujuvuuden kannalta on tärkeää, että ammattilaisella on kattavat ja ajantasaiset tiedot asiakkaasta.

Suurin osa hyvinvointialueista muodostuu alueen useista julkisista palvelunantajista yhdistymällä. Alueille syntyy omat rekisterinsä terveydenhuollon potilastiedoille, työterveyshuollon potilastiedoille ja sosiaalihuollon asiakastiedoille.

Terveydenhuollon potilas- ja reseptitiedot ovat hyödynnettävissä koko hyvinvointialueella hoidon yhteydessä. Vastaavasti sosiaalihuollon asiakastiedot ovat hyödynnettävissä koko hyvinvointialueella sosiaalipalveluissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välillä tietoja ei vielä ole mahdollista luovuttaa Kanta-palvelujen kautta.

Ammattilainen voi katsella tietoja vain hoidon tai palvelun yhteydessä

Hoidon sujuvuuden kannalta on tärkeää, että ammattilaisella on kattavat ja ajantasaiset tiedot asiakkaasta. Tietojen käyttö edellyttää aina asiakas- tai hoitosuhdetta sekä sitä, että tietojen käyttöön on oikeus työtehtävien perusteella. Ammattilainen voi katsoa vain hoidon tai palvelun antamisen kannalta välttämättömiä tietoja.

Omakanta palvelee hyvinvointialueiden asukkaita

Omakannasta kansalainen näkee jatkossakin omat tietonsa, vaikka muuttaisi hyvinvointialueelta toiselle. Omakannassa kansalainen voi myös hallita tietojensa käyttöä. Omakannan toiminnallisuuksiin hyvinvointialueiden aloitus ei vaikuta.

Omien tietojensa käyttöön voi vaikuttaa tekemällä luovutusluvan tai luovutuskiellon

Kun kansalainen on antanut luovutusluvan Kanta-palveluihin tallennettujen tietojensa käyttämiseen, tietoja voidaan luovuttaa esimerkiksi hyvinvointialueelta toiselle sekä julkisen ja yksityisen palvelunantajan välillä.

Luovutusluvan voi antaa erikseen terveydenhuollon potilastietoihin ja ensi vuoden alkupuolella myös sosiaalipalvelujen asiakastietoihin.

Potilas- ja reseptitietojen luovutuskielloilla kansalainen voi määrittää, mitä tietoja ei saa luovuttaa esimerkiksi toiselle hyvinvointialueelle tai julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä. Hyvinvointialueen sisällä terveydenhuollon potilastietojen käyttöä ei ole mahdollista kieltää.

Alkuvuodesta 2023 alkaen myös sosiaalihuollon palvelunantajat voivat luovuttaa asiakastietoja Kanta-palvelujen kautta sitten, kun asiakastietojärjestelmään on tehty tarvittavat muutokset. Tällöin kansalainen voi rajata sosiaalipalvelujen asiakastietojen luovuttamista kielloilla. Hyvinvointialueen sisällä sosiaalihuollon asiakastietojen käyttöä ei ole mahdollista kieltää.

Uudellamaalla potilastietoja luovutetaan Kanta-informoinnin perusteella

Vuodenvaihteessa Uudenmaan maakunnan alueelle tulee niin sanottu väliaikainen tiedonsaantioikeus. Uudellamaalla julkiset terveydenhuollon palvelunantajat voivat luovuttaa potilastietoja toisilleen ilman asiakkaan antamaa luovutuslupaa.

Tämä on mahdollista, jos kansalainen on vastaanottanut Omakannassa tai terveydenhuollossa Kanta-informoinnin, jossa kerrotaan muun muassa Uudenmaan väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta. Jos kansalainen ei halua, että hänen potilastietojaan luovutetaan Uudellamaalla, luovuttamista voi rajata tekemällä luovutuskiellon.

Hyvinvointialueisiin liittyvien muutosten vuoksi Kanta-informointi annetaan uudelleen kaikille kansalaisille 22.11.2022 alkaen.