EU:n koronatodistuksia haetaan Omakannasta aktiivisesti – todistus sairastetusta koronasta ei näy tällä hetkellä kaikilla

Tiedote Kirjoitettu 16.7.2021 Kaikki tiedotteet

Koronarokotustodistukset ja tuoreet testitulostodistukset näkyvät tällä hetkellä kattavasti Omakannan käyttäjille. Ensi viikolla tehdään teknisiä päivityksiä, jotta puuttuvia sairastamistodistuksia saadaan näkyviin eri potilastietojärjestelmistä.

EU:n todistukset koronavirustestistä ja sairastetusta koronavirustaudista ovat olleet saatavilla Omakannasta 14.7. alkaen. EU:n koronarokotustodistuksen on voinut saada Omakannasta jo 22.6. alkaen.

Suurin osa suomalaisista saa rokotustodistuksen sujuvasti Omakannasta

Koronarokotustodistusten tiedot on saatu Omakantaan lähes kaikkialta Suomesta.

– Rokotuksen saaneista yli 93 prosenttia saa EU:n rokotustodistuksen sujuvasti Omakannasta. Muutamissa terveydenhuollon organisaatioissa tehdään vielä korjauksia järjestelmiin, mutta yleisesti tilanne on varsin hyvä, Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Pirjo Vuorikallas taustoittaa.

Aluekohtaiset tiedot rokotustietojen tilanteesta voi tarkistaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportilta: Koronarokotustodistukseen vaadittavien tietojen kattavuus Omakanta-palvelussa (thl.fi)

Yksittäisiä rokotustodistuksia voi puuttua siksi, että terveydenhuollossa kirjatuissa tiedoissa on jokin virhe tai puute.

– Rokotustodistuksen tiedot korjataan siinä terveydenhuollon yksikössä, josta on saanut rokotuksen, Vuorikallas muistuttaa.

Sairastamistodistusten tietoihin tekninen päivitys ensi viikolla

EU:n todistus sairastetusta koronavirustaudista ei näy tällä hetkellä kaikilla taudin sairastaneilla Omakannassa.

– Suomessa on kymmeniä potilastietojärjestelmiä ja satoja terveydenhuollon organisaatioita, joissa tietoja kirjataan erilaisilla tavoilla. Kanta-järjestelmä kokoaa kaikki nämä tiedot yhteen ja muodostaa todistukset automaattisesti. Systeemi on moninainen, joten ongelmien paikallistaminen vie aikaa, Vuorikallas kuvaa.

Kanta-palveluissa tehdään viikon 29 alussa tekninen päivitys, jonka myötä osa puuttuvista sairastamistodistuksista saadaan näkyviin eri potilastietojärjestelmistä.  Selvitystyö kuitenkin jatkuu vielä yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

Jos todistukselle on välitön tarve, tulosteen saa terveydenhuollosta

Moni suomalainen on käynyt jo tutkimassa koronatodistuksiaan Omakannassa. Jos todistusta ei vielä löydy, ei kuitenkaan ole syytä huolestua.

– Jos todistusta ei tarvitse juuri nyt, kannattaa odottaa rauhassa tilanteen korjaantumista. On tärkeää, että terveydenhuollon kuormitusta vältetään ja yhteyttä otetaan vain, jos se on välttämätöntä, Vuorikallas sanoo.

Jos puolestaan todistuksen tarvitsee heti matkustamista varten, on oltava yhteydessä siihen terveydenhuollon organisaatioon, jossa on saanut rokotuksen tai käynyt testissä.

Joistain terveydenhuollon organisaatioista paperisen EU:n koronatodistuksen on voinut saada 15.7. alkaen. Tavoitteena on, että kaikkialla julkisessa terveydenhuollossa tämä onnistuu elokuun puoliväliin mennessä. Jos terveydenhuolto ei vielä pysty tulostamaan EU:n koronatodistusta, annetaan matkustajalle muu todistus, joka sisältää vastaavat tiedot.

– Rajanylitykseen kelpaa ainakin 12.8. asti myös muu kuin QR-koodilla varustettu EU:n koronatodistus. Myös tämän jälkeen rajanylitys onnistuu muulla todistuksella, mutta jokainen maa määrittää itse tarkat kriteerit. EU-todistus ei ole ainut mahdollinen todistus matkustamiseen, vaikka se helpottaakin liikkumista, Vuorikallas muistuttaa.

Matkustajan on selvitettävä kohdemaan vaatimukset

Matkustajan on ennen matkaa selvitettävä, mikä koronatodistus tarvitaan kohdemaan rajanylitykseen. Lisäksi matkustajan tulee seurata kohdemaan ja Suomen koronatilanteita ja -ohjeita. EU-maiden matkustusohjeet on koottu Re-open EU -verkkosivustolle (reopen.europa.eu).

Median yhteydenotot:

• Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Pirjo Vuorikallas, Kela, etunimi.sukunimi@kela.fi
  • Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Mia Mustonen, Kela, etunimi.sukunimi@kela.fi
  • Kelan viestinnän mediapäivystys arkisin klo 9-16, p. 020 634 7745, viestinta@kela.fi

Kansalaiskysymykset koronatodistuksista:

Yleinen neuvonta:

• Omakannan asiakaspalvelu: asiakaspalvelu@kanta.fi
  • Huom. Omakannan asiakaspalvelussa ei ole mahdollista tarkistaa tai korjata henkilökohtaisia terveystietoja. Olethan näissä tapauksissa yhteydessä sinua hoitaneeseen terveydenhuollon yksikköön.

Koronatodistuksissa olevat virheet tai puutteet:

• terveydenhuolto: rokotteen antanut tai koronatestin ottanut organisaatio

Ulkomaiden todistusvaatimukset sekä laiva- ja lentoyhtiöiden todistuskäytännöt:

• matkan kohdemaan omat korona-aiheiset verkkosivut tai laiva- ja lentoyhtiön omat verkkosivut ja asiakaspalvelukanavat
  • Re-open EU (europa.eu)