EU:n koronatodistus nyt myös henkilöille, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta

Tiedote Kirjoitettu 18.9.2021 Kaikki tiedotteet

Henkilöt, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta, voivat nyt saada EU:n koronatodistuksen tulosteena terveydenhuollosta. Todistuksen saaminen Omakanta-palvelusta ei ole mahdollista ilman henkilötunnusta.

Suoraan Omakanta-palvelusta EU:n koronatodistuksen saavat henkilöt, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jokin tunnistautumisväline, kuten suomalaiset verkkopankkitunnukset. Omakannan käyttö ei edellytä Suomen kansalaisuutta.

Koronatodistus voidaan tulostaa terveydenhuollossa

EU:n koronatodistus voidaan tulostaa terveydenhuollossa nyt myös niille henkilöille, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta, mutta jotka ovat saaneet koronarokotuksen tai joille on tehty koronatesti Suomessa. Terveydenhuollosta tulostettava todistus on sama kuin Omakannasta tulostettava EU:n koronatodistus.

Suomalainen henkilötunnus voi puuttua esimerkiksi ulkomaalaisilta henkilöiltä, jotka työskentelevät Suomessa ulkomaalaisen yrityksen palveluksessa tai opiskelevat Suomessa.

Henkilöille, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta, luodaan potilastietojärjestelmään tilapäinen yksilöintitunnus. Myös tilapäiselle yksilöintitunnukselle kirjatut tiedot tallentuvat Kantaan. Henkilölle, jolla on tilapäinen yksilöintitunnus, voidaan tulostaa EU:n koronatodistus vain siitä terveydenhuollon yksiköstä, joka tiedot on kirjannut.

Lisätiedot paikallisesta terveydenhuollon organisaatiosta

Kaikissa terveydenhuollon organisaatioissa ei vielä ole EU-koronatodistusten tulostamismahdollisuutta. Tästä syystä terveydenhuollon organisaatiot ohjeistavat tarkemmin paikallisesti, miten henkilöt, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta voivat saada tulostetun EU-koronatodistuksen. Tarkemmat ohjeet tulee tarkistaa rokotuksen antaneesta tai koronavirustestin tehneestä terveydenhuollon organisaatiosta.

Median yhteydenotot:

• Mari Holmroos, liiketoiminnan asiantuntija, Kanta-palvelut etunimi.sukunimi@kela.fi
  • Kelan viestinnän mediapäivystys arkisin klo 9–16, p. 020 634 7745, viestinta@kela.fi

Kansalaiskysymykset koronatodistuksista:

Yleinen neuvonta:

• Omakannan asiakaspalvelu: asiakaspalvelu@kanta.fi

Huom. Omakannan asiakaspalvelussa ei ole mahdollista tarkistaa tai korjata henkilökohtaisia terveystietoja. Olethan näissä tapauksissa yhteydessä sinua hoitaneeseen terveydenhuollon yksikköön.

Koronatodistuksen tulostaminen, koronatodistuksessa olevat virheet tai puutteet:

• Terveydenhuolto: rokotteen antanut tai koronatestin tehnyt organisaatio