Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Seuraavat toimenpiteet auttavat useimpiin Kelaimeen kirjautumisen ongelmiin.

Jos saat Kelain-palveluun kirjautuessasi esimerkiksi virheilmoituksen ”Sertifikaattia ei saatu kortinlukijalta” tai kirjautumisessa tapahtuu jokin muu virhe, auttavat alla kuvatut toimenpiteet useimpiin Kelaimen kirjautumisen ongelmiin. Ohjeet on järjestetty yksinkertaisimmasta monimutkaisimpaan.

Testaa Kelaimen toiminta aina ennen seuraavan kohdan suorittamista. Joissain tapauksissa ongelma ratkeaa ohjeen ensimmäisen kohdan jälkeen, ja joissain tapauksissa vaaditaan koko ohjeen läpikäynti.

Tarkista käyttämäsi internet-selain

Ongelmia esiintyy Kelaimeen kirjautumisessa IE-selaimella, mikäli käytössä on kortinlukijaohjelmiston DigiSign versio 4.0.14. Mikäli kirjautuminen ei onnistu IE-selaimella, käytä Firefox-, Chrome- tai Safari-selaimia tilapäisenä ratkaisuna ongelmaan.

Irrota varmennekortti ja kortinlukija

  1. Ota ammattikorttisi pois kortinlukijasta.
  2. Irrota kortinlukija koneesta.
  3. Laita kortinlukija takaisin kiinni, vaihda eri USB-porttiin. Tarkista, että kortinlukija on kunnolla kiinni koneessa.
  4. Laita kortti lukijaan. Tarkista, että kortti on lukijassa oikein päin. Yritä kirjautua uudelleen Kelaimeen

Tarkista tekniset vaatimukset

Tarkista Kelaimen käyttöönotto-sivulta, täyttääkö koneesi ja käyttämäsi selain Kelaimen tekniset vaatimukset.

Windows- ja Mac-ohjeet

Jos ongelma jatkuu tarkistettuasi aiemmat kohdat, siirry Windows- ja Mac-käyttäjille tehtyihin erillisiin ohjeisiin. Ohjeet löytyvät sivun alaosasta.

Ota tarvittaessa yhteys Kelan tekniseen tukeen

Mikäli aiemmista ohjeista ei ole apua, ota yhteys Kelan Tekniseen tukeen. Ongelman selvittämisen nopeuttamiseksi ota ennen yhteydenottoa ylös seuraavat asiat

  • Mikä on koneesi käyttöjärjestelmä ja sen versio?
  • Mitä selaimia olet testannut ja mitkä niiden versiot ovat?
  • Mikä versio kortinlukijasovelluksesta koneeseen on asennettuna?
  • Saatko virheilmoituksen, minkä?
  • Onko Kelain toiminut samassa koneessa aikaisemmin?

Kelan tekninen tuki
sähköposti: tekninentuki@kanta.fi
puhelin: 020 63 47787 (arkisin klo 7–17)

Tutustu aiheeseen lisää

Sivua päivitetty 13.01.2020