Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Jos Kelaimeen kirjautumisessa ilmenee ongelmia, tarkista ensin kortinlukijan toimivuus ja Kelaimen tekniset vaatimukset. Jos ongelma jatkuu, poista kortinlukijaohjelmisto ja asenna se uudestaan.

Alla kuvatut toimenpiteet auttavat useimpiin Kelaimeen kirjautumisen ongelmiin.

Varmennekortin PIN-tunnusluku

Jos varmennekorttisi PIN-tunnusluku on unohtunut tai lukkiutunut, voit pyytää tarvittaessa tukea kortit myöntävältä DVV:ltä (dvv.fi). Ohjeita PIN-tunnusluvun vapauttamiseen löydät DVV:n verkkosivuilta (dvv.fi).

Kortinlukijan ongelmat

Sertifikaattia ei saatu kortinlukijalta” on yleisin virheilmoitus Kelaimeen kirjautuessa. Tässä ja muissa kortinlukijan ongelmissa auttavat yleensä alla kuvatut toimenpiteet.

Irrota varmennekortti ja kortinlukija

  1. Ota ammattikorttisi pois kortinlukijasta.
  2. Irrota kortinlukija koneesta.
  3. Laita kortinlukija kiinni eri USB-porttiin. Tarkista, että kortinlukija on kunnolla kiinni koneessa.
  4. Laita kortti lukijaan. Tarkista, että kortti on lukijassa oikein päin. Yritä kirjautua uudelleen Kelaimeen.
  5. Jos kirjautuminen ei onnistu näiden toimenpiteiden jälkeen, käynnistä tietokoneesi uudelleen.

Tarkista tekniset vaatimukset

Tarkista Kelaimen käyttöönotto-sivulta, täyttääkö koneesi ja käyttämäsi selain Kelaimen tekniset vaatimukset.

Asenna kortinlukijaohjelmisto uudelleen

Jos ongelma jatkuu tarkistettuasi yllä olevat kohdat, poista kortinlukijaohjelmisto tietokoneelta ja asenna sen jälkeen ohjelmiston uusin versio DVV:n verkkosivuilta koneellesi (dvv.fi).

Kuvalliset ohjeet Kelaimen teknisten vaatimusten tarkistamiseen ja kortinlukijaohjelmiston uudelleenasentamiseen eri käyttöjärjestelmille:

Ota tarvittaessa yhteys Kelan tekniseen tukeen

Jos yllä olevista ohjeista ei ole apua, ota yhteys Kelan Tekniseen tukeen.

Jotta ongelman selvittäminen sujuisi nopeammin, selvitä ja kirjaa ennen yhteydenottoa muistiin

  • koneesi käyttöjärjestelmä ja sen versio
  • selaimet, joilla olet testannut Kelaimeen kirjautumista
    • myös selainten versionumerot
  • koneeseesi asennetun kortinlukijasovelluksen versio
  • millaisia virheilmoituksia olet Kelaimelta saanut
  • onko Kelain toiminut samassa koneessa aikaisemmin

Kelan tekninen tuki
sähköposti: tekninentuki@kanta.fi
puhelin: 020 63 47787 (arkisin klo 7–17)

Sivua päivitetty 10.10.2023