Hallitus esittää lisäaikaa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymiseen – käyttöönottoa kannattaa kuitenkin edistää suunnitellusti
Hallitus esittää muutoksia lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki). Muutoksia tehtäisiin muun muassa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymisen määräaikoihin.
Esityksessä julkisen ja yksityisen sosiaalihuollon täytyisi liittyä Kanta-palveluihin ja aloittaa asiakirjojen tallentaminen viimeistään 1.3.2026. Vain perheoikeudellisissa palveluissa tallennusvelvoite alkaisi tätä myöhemmin.
Jatkamalla siirtymäaikaa halutaan antaa hyvinvointialueille ja yksityisille palvelunantajille aikaa toteuttaa tarvittavat muutokset ja ottaa uudet järjestelmät käyttöön hallitusti. Mahdollinen lisäaika kannattaa käyttää hyödyksi.
Liittymällä mahdollisimman nopeasti, Kannan hyödyt saadaan käyttöön:
- Kannan kautta tieto kulkee turvallisesti ja ajantasaisesti eri palvelunantajien välillä
- asiakas näkee omat tietonsa OmaKannasta ympäri vuorokauden
- yhtenäisessä muodossa olevaa sosiaalihuollon tietoa voidaan hyödyntää asiakastyön lisäksi myös palvelujen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Kanta-palvelujen käyttöönottoa kannattaa edistää nyt
Sosiaalihuollon Kanta-palvelujen käyttöönottoprosessi kestää yleensä vähintään puoli vuotta. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston määrittelyt ovat valmiit ja asiakirjarakenteet käyttöönotettavissa. Uusia liittymisvelvoitteen kokonaisuuteen liittyviä määrittelyjä julkaistaan vain, jos siihen on tarve esimerkiksi lakimuutosten vuoksi.
Muutokset vaikuttavat jokaisen sosiaalihuollon ammattilaisen työhön. Kela ja THL tukevat Kanta-palvelujen käyttöönotossa järjestämällä erilaisia tilaisuuksia ja tuottamalla tukimateriaalia.
Kannattaa varmistaa, että tietojärjestelmätoimittaja on sitoutunut aikatauluun ja varannut resursseja käyttöönottoihin.
Yhteistyö on toimivan tiedonhallinnan edellytys
Yksityiset sosiaalihuollon organisaatiot ovat tärkeitä hyvinvointialueen palveluntuotannossa. Yksityiset palveluntuottajat tarvitsevat hyvinvointialueelta ohjausta Kanta-palveluihin liittymiseen. THL ja Kela ovat tuottaneet oppaan hyvinvointialueille vastuullisen yhteistyön tueksi.
Tietojärjestelmän täytyy vastata lain vaatimuksia
Sosiaalihuollon palvelunantajat pystyvät hyödyntämään siirtymäaikojen muutokset käyttöönottoprojekteissaan vain, jos heillä on käytettävissään asiakastietolain vaatimukset täyttävät asiakastietojärjestelmät.
Asiakastietojärjestelmätoimittajien kannattaa ripeästi edistää järjestelmien sertifiointiprosessia, johon kuuluu Kelan Kanta-palvelujen kanssa tehtävä yhteistestaus. Ennakoimalla vältetään yhteistestauksen ruuhkautuminen ja käyttöönotot etenevät sujuvasti. On tärkeää huomioida, että lopullista käyttöönottoa ei voi tehdä ennen kuin asiakastietojärjestelmä on rekisteröity Valviran Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmärekisteriin.
Lue lisää
- STM:n tiedote: Hallitus ehdottaa muutoksia asiakastietolakiin (stm.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain 2 §:n sekä lastensuojelulain 27 ja 41 §:n muuttamisesta (STM/2024/23) (stm.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan toimivaan yhteistyöhön (yhteistyotilat.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto
- Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille (yhteistyotilat.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Sosiaalihuollon tiedonhallinta (thl.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Sosiaalihuollon kirjaamisohjeet (thl.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Valviran Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmärekisteri (valvira.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)
- Sosiaalihuollon seurantarekisterin kehittäminen (thl.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)