Kanta-informointi kaikille uudelleen

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 2.11.2022 Kaikki tiedotteet

Hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa 1.1.2023 asiakkaan tietoja voidaan hyödyntää ja käyttää sosiaali- ja terveydenhuollossa hoidon tai palvelun yhteydessä aiempaa laajemmin. Kun hyvinvointialueet aloittavat ja Uudellemaalle tulee väliaikainen tiedonsaantioikeus, kaikille kansalaisille annetaan uusi Kanta-informointi koko maassa.

Asiakas saa uuden informoinnin Omakannassa tai terveydenhuollossa asioinnin yhteydessä 22.11.2022 alkaen. Kun asiakas kirjautuu Omakantaan, etusivulle avautuu uuteen ikkunaan informointiteksti. Omakannassa asiointi on mahdollista sen jälkeen, kun asiakas tai hänen puolestaan asioiva on merkinnyt Kanta-informoinnin vastaanotetuksi.

Terveydenhuollossa ammattilainen voi kuitata uuden informoinnin vastaanotetuksi, kun käytössä olevassa potilastietojärjestelmässä on siihen tarvittava toteutus valmis ja käyttöönotettu. Tällöin potilastietojärjestelmä myös tunnistaa asiakkaan saaman Kanta-informoinnin ja sen version.

Myös sosiaalihuollossa ammattilainen voi kuitata uuden informoinnin vastaanotetuksi, kun käytössä olevaan asiakastietojärjestelmään on tehty tarvittavat muutokset. Asiakas tulee informoida aina uusimmalla Kanta-informoinnin versiolla.

Kanta-informoinnin käyttöönotto terveydenhuollossa

Jos asiakas ei ole ehtinyt vastaanottaa uutta Kanta-informointia Omakannassa, eikä oma potilastietojärjestelmä mahdollista vielä uuden Kanta-informoinnin tallentamista asiakkaalle, potilastiedot ovat tästä huolimatta haettavissa Kanta-palveluista hyvinvointialueiden välillä sekä julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä vuoden 2023 aikana. Tiedot ovat haettavissa aikaisemmin vastaanotetun Kanta-informoinnin ja aikaisemmin annetun suostumuksen (nykyinen luovutuslupa) perusteella.

Hyvinvointialueille on annettu aikaa vuoden 2023 loppuun asti ottaa uuden Kanta-informoinnin sisältävä potilastietojärjestelmäversio käyttöön. Siirtymäaika ei kuitenkaan koske Uudenmaan alueen väliaikaista tiedonsaantioikeutta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan tulee osata kertoa asiakastietojen hyödyntämisestä asiakkailleen. Lisätietoa ja tulostettava infolehtinen informoinnin tueksi on saatavilla kanta.fi-sivustolta. Videolla kerromme, miten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi antaa asiakkaalle Kanta-informoinnin.

Tiedotetta on muokattu (14.11.2022):

• lisätty linkki videoon ja sivuun Tietojen luovuttaminen Kanta-palvelujen kautta
  • poistettu linkki Kanta-infoon 9.11.