Kanta-palvelujen käyttöönottojen tuki uudistuu

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 30.4.2020

Jatkossa käyttöönotot toteutetaan jaksoissa, joita on vuosittain kolme. Ilmoittautuminen terveydenhuollon ensimmäiseen käyttöönottoon vuodelle 2021 aukeaa toukokuussa. Sosiaalihuollon käyttöönotot etenevät aiemmin ilmoitetulla aikataululla.

Kela tukee ja ohjaa sote-organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotoissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) toimii käyttöönotoissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamallien asiantuntijana.

Kolme käyttöönottojaksoa vuodessa

Jatkossa Kanta-palvelujen käyttöönotot toteutetaan vuosittain kolmessa jaksossa. Kullekin jaksolle julkaistaan käyttöönotettavat palvelut tai sisällöt. Jaksoille rytmitetään valmistelutilaisuudet sekä toimintamalli- ja toimintatapakoulutukset. Uuteen malliin siirrytään asteittain.

Vuoden 2021 käyttöönottojen vaiheistus:

  • Jakson 01/2021 käyttöönotot: tammi-huhtikuu 2021
  • Jakson 02/2021 käyttöönotot: touko-elokuu 2021
  • Jakson 03/2021 käyttöönotot: syys-joulukuu 2021

Ilmoittautuminen käyttöönottojaksoille

Sote-organisaatiot ilmoittautuvat valitsemalleen käyttöönottojaksolle, kun kyseessä on joko 1) uuden Kanta-palvelun käyttöönotto tai 2) käytössä olevan Kanta-palvelun laajennus uusilla toiminnallisuuksilla. Kela hallinnoi käyttöönottojaksojen ilmoittautumisia.

Terveydenhuollon ensimmäisen käyttöönottojakson (01/2021) käyttöönotettavat palvelut ja toiminnallisuudet sekä ilmoittautumislinkki julkaistaan kanta.fi-sivustolla toukokuun 2020 aikana.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotot etenevät aiemmin ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Käyttöönottoaaltojen 9-12 aikataulut on julkaistu ja ilmoittautuminen yhdeksänteen aaltoon on käynnissä. Yhdeksännen aallon ilmoittautuminen päättyy lokakuussa 2020.

Katso sosiaalihuollon käyttöönottoja koskevat aikataulut ja ilmoittautumislinkit:

Kela kertoo tarkemmin uudesta käyttöönottojen mallista tulevissa asiakasinfoissa ja tietojärjestelmätoimittajien tilaisuuksissa.

Lisätietoja: