Kanta-palvelut vuonna 2026: Sosiaalihuollon asiakastietovarannon ja lääkityslistan käyttöönotot ajankohtaisia
Kanta-palveluissa on valmiina toiminnallisuuksia, jotka sote-organisaatioiden on otettava käyttöön lakisääteisten aikarajojen puitteissa. Nyt on aika varmistaa, että oma organisaatio on aikataulussa.
Vuonna 2026 erityisen ajankohtaisia ovat sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto sekä valmistautuminen Kanta-lääkityslistaan. Molemmat edellyttävät järjestelmämuutoksia ja suunnittelua. Kun toiminnallisuudet otetaan käyttöön kattavasti koko maassa, Kanta-palveluista saadaan paras hyöty.
Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönoton takaraja on syyskuussa 2026. Tämä tarkoittaa rakenteista asiakirjatallennusta, tietojen hakua Kannasta sekä luovutuslupien ja kieltojen kirjaamista. Asiakastietojärjestelmän on siis tuettava näitä toimintoja. Kanta kokoaa yhteen paikkaan julkisen ja yksityisen sosiaalihuollon asiakastiedot. Muutoksen myötä sosiaalihuollon asiakastiedot ovat ammattilaisen käytettävissä helposti ja tietoturvallisesti.
Odotettu Kanta-lääkityslista etenee. Se otetaan käyttöön vaiheittain. Vuoden 2026 aikana kaikkien sote-organisaatioiden tulee ottaa käyttöön järjestelmäversio, joka pystyy käsittelemään uudenmuotoisia lääkitystietoja. Terveydenhuollon avohoidon lääkityslista otetaan kansallisesti käyttöön helmikuussa 2027, ja viimeistään sen tulee olla sote-organisaatioissa käytössä lokakuussa 2027. Kanta-lääkityslista parantaa lääkitysturvallisuutta, sillä siinä näkyvät kaikki henkilön käytössä olevat lääkkeet ajantasaisesti.
Vuoden 2027 alussa tulevat kansallisesti käyttöön myös sosiaalihuollon ja terveydenhuollon toimialojen väliset uudet luovutusluvat ja tietojen haku Kannasta.
– Nämä ovat siis Kanta-palvelujen toiminnallisuuksia, jotka tulisi viimeistään nyt tilata ja toteuttaa käytössä oleviin järjestelmiin sekä suunnitella niiden käyttöönotto lainsäädännön vaatimassa aikarajassa, sanoo palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokari.
Ensi vuonna sosiaali- ja terveydenhuollon käyttöönotettaviksi voi tulla muitakin Kanta-palvelujen toiminnallisuuksia. Niistä kerrotaan aina Kanta.fissä.
Tarkista oman hyvinvointialueen tai organisaation tilanne suhteessa toiminnallisuuksien lakisääteisiin aikarajoihin.
Varmista, että järjestelmätoimittajat ovat aikataulussa muutosten toteutuksessa.
Suunnittele henkilöstön koulutus ja perehdytys ajoissa.
Hyödynnä Kanta-palvelujen tarjoamat ohjeet ja tuki.
Kanta-asioihin saa tukea ja koulutusta
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden sekä tietojärjestelmätoimittajien on tärkeää pysyä ajan tasalla Kannan kehityksestä. Kela ja THL tukevat kaikkia sote-toimijoita tarjoamalla infotilaisuuksia, verkkokursseja ja ohjausta.
Lue lisää