Apteekkien asiakastyytyväisyyskysely 2022: lähes 90 prosenttia apteekeista tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan kokonaisuutena

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 14.3.2023 Kaikki tiedotteet

Selvitimme marras-joulukuussa 2022 apteekkien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan, mutta muun maussa niiden kehittämisessä löydettiin parannettavaa. Kysely toteutettiin apteekeille nyt toista kertaa.

Asiakastyytyväisyyskyselyn kohderyhmänä olivat kaikki Suomen pääapteekit ja Helsingin yliopiston apteekin sivuapteekit. Sähköpostitse lähetettyyn kyselyyn saimme 116 vastausta, joka oli hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kyselyssä kerättyjä vastauksia hyödynnetään Kannan palvelujen, palvelutoiminnan ja viestinnän kehittämiseksi.

Kanta tarjoaa asiantuntevaa hyötyä apteekeille

Vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä Kanta-palvelujen tarjoamaan hyötyyn ja kokonaistyytyväisyys toimintaan jatkui edelleen hyvin korkeana. Lisäksi Kannan asiantuntemukseen ja osaamiseen tyytyväisiä oli 74 prosenttia apteekeista.

Kyselyn tulokset olivat samansuuntaisia vuoden 2021 vastausten kanssa, mutta tyytyväisyydessä kyselyn eri osa-alueilla oli pientä laskua. Apteekkien ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyskokemukset vaihtelivat verrattuna toisiinsa osa-alueesta riippuen. Myös sote-organisaatioiden kokemuksia Kanta-palveluista selvitettiin vuoden 2022 lopussa.

””

Kannan tietoturvaan ja -suojaan luotetaan vahvasti

Kyselyyn vastanneet apteekit pitivät Kanta-palvelujen tietosuojaa ja tietoturvaa erinomaisena. 90 prosenttia vastaajista oli erittäin tai melko tyytyväisiä niiden toteutumiseen. Samoilla linjoilla olivat myös muut sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot.

Kannan tietosuojaan ja –turvaan sekä niistä viestimiseen panostetaan myös jatkossa. Näin ylläpidetään asiakkaiden vahvaa luottamusta ja vahvistetaan sitä entisestään. Kannan avulla tieto kulkee turvallisesti.

Koulutuksiin ollaan tyytyväisiä, mutta muutostilanteisiin kaivataan enemmän tukea

Puolet kyselyyn vastanneista apteekeista olivat tyytyväisiä Kannan palvelutoimintaa. Pienemmät apteekit olivat isompia tyytyväisempiä tarjottuun tukeen. Kokemus Kanta-palvelujen käyttöön tarvittavan koulutuksen saatavuudesta oli hyvällä tasolla, mutta käyttöönottojen ja muutostilanteiden tukeen alle puolet vastaajista olivat tyytyväisiä.

Pyrimme kehittämään jatkuvasti Resepti-palvelun käyttöönottoa entistä sujuvammaksi. Loppuvuodesta 2022 siirryttiin apteekkikohtaisesta asiakkuudesta apteekkarikohtaiseen asiakkuuteen, joka sujuvoittaa jatkossa palvelun käyttöönottoa ja apteekkien muutostilanteita. Lisäksi olemme päivittäneet muutostilanteiden tuen ohjeistusta kyselyn tulosten pohjalta.

Kanta-viestinnän uudistaminen jatkuu

Kaksi kolmasosaa vastaajista koki saavansa riittävästi tietoa Kanta-palveluista. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä huoltotiedottamiseen ja häiriöviestintään. Häiriötiedotteita pidettiin myös selkeinä. Kyselyn palautteiden perusteella Rajat ylittävä resepti –palvelun häiriötilanteiden viestintää on muutettu.

Kanta-uutiskirjeistä koki saavansa hyödyllistä tietoa alle puolet apteekeista. Tavoitteenamme on jatkossa huomioida apteekit paremmin uutiskirjeen sisällöissä.

Myös kanta.fi-verkkopalvelun sisältöjen hyödyntäminen oli apteekeilla vähäisempää kuin muilla sote-organisaatioilla. Olemme parantaneet Kanta.fin sisältöjä muun muassa uudistamalla etusivuja, helpottamalla tietojen löytymistä ja kehittämällä tapahtumakalenteria, joka julkaistaan myöhemmin tänä keväänä. Näiden muutosten vaikutukset eivät välttämättä vielä näy kyselyn tuloksissa.

Kannan kehittämisessä parannettavaa

Kyselyn tulosten perusteella Kannassa pitää erityisesti tehostaa tiedottamista ja kehittämiseen osallistumista.

Noin 60 prosenttia vastaajista koki Kanta-palvelujen kehittämisen vastaavan hyvin heidän tarpeitaan. Lisäksi vastaava määrä apteekeista koki, että yhteistyö Kanta-palvelujen ja apteekkien välillä sujui hyvin. Vain joka kymmenes kuitenkin koki pystyvänsä osallistumaan Kanta-palvelujen kehittämiseen.

Tällä hetkellä kehitämme Kanta-lääkityslistaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Kanta-lääkityslistan kehittämisen työpajoihin halutaan myös apteekit vahvasti mukaan. Kanta uudistuu, kun kaikki ovat mukana.