Digitalisaatiosta ratkaisuja soten haasteisiin

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 13.3.2024 Kaikki tiedotteet

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuuden parantamiseen ja palvelujen kehittämiseen etsitään ratkaisuja digitalisaatiosta. Kela kutsuu alan toimijoita yhteiseen keskusteluun keskiviikkona 20.3. Aihetta pohditaan myös tuoreessa puheenvuorokirjoituksessa.

Hyvinvointialueet suunnittelevat digipalveluja asukkaidensa tarpeisiin. Mutta entä kun syöpähoidoissa on käytävä toisella hyvinvointialueella tai hoitoon hakeuduttava kesken viikonloppureissun? Sujuva tiedonkulku ja digiasiointi on varmistettava kaikissa tilanteissa.

Moni lapsiperhe tukeutuu yksityisen terveydenhuollon palveluihin, kaksi miljoonaa työikäistä asioi työterveyshuollossa ja opiskelijat käyttävät YTHS:n palveluja. Kanta kuljettaa tietoa digitaalisesti koko monituottajajärjestelmässä.

Lue lisää Kelan tietopalvelujohtaja Arto Vuoren ja Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Pirjo Vuorikallaksen puheenvuorokirjoituksesta: Puheenvuoro: Digisyöttöjä asiakkaan ja ammattilaisen lapaan | Kelan tietotarjotin

Tervetuloa keskustelemaan sote-alan digitalisaatiosta keskiviikkona 20.3.

Miten sote-alan digitaalisia palveluita ja tietojärjestelmiä sitten pitäisi kehittää ja millaista yhteistyötä siihen tarvitaan? Mitkä digitalisaation keinot lisäävät sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuutta ja miten järjestelmien käytettävyyttä voidaan parantaa?

Maaliskuun Aamu Kelassa -tilaisuudessa 20.3. digitaalisista sote-palveluista keskustelevat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Teemu Mäkelä, hyvinvointialueiden ohjausosaston osastopäällikkö Ville-Veikko Ahonen valtiovarainministeriöstä, NHG:n johtava konsultti ja väitöskirjatutkija Mikko Huovila sekä Kanta-palveluiden kehityspäällikkö Pirjo Vuorikallas Kelasta. Tilaisuuden avaa Kelan pääjohtaja Outi Antila, jonka jälkeen puheenvuoron pitää sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosaston osastopäällikkö Kari Hakari sosiaali- ja terveysministeriöstä. Paneelin juontajana toimii Saara Salonen Kelan viestinnästä, ja keskustelun vetää yhteen Kelan uusi tietopalvelujohtaja Arto Vuori.

Ilmoittaudu tilaisuuteen paikan päälle 15.3. mennessä tai seuraa verkkolähetystä: Onko digitalisaatio ratkaisu soten ongelmiin? | Sosiaalivakuutus