Kanta-palvelut on otettu käyttöön kolmessa turvakodissa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 1.11.2023 Kaikki tiedotteet

Kolme pilottiin osallistunutta turvakotia on liittynyt Kantaan. Laajalla rekisterinkäyttöoikeudella tiedot liikkuvat helposti turvakotien välillä ja tiedot saadaan arkistoitua palvelut järjestävän THL:n rekisteriin.

Kuluneen vuoden aikana Kannassa on pilotoitu uutta sosiaalihuollon laajaa rekisterinkäyttöoikeutta ja sen käyttöönottoa turvakotipalveluissa. Pilottiin osallistuivat Kela, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen turvakotipalvelut (jatkossa THL), Ensi- ja turvakotien liitto, kolme turvakotia (Sophie Mannerheimin turvakoti, Hämeenlinnan turvakoti ja Oulun turvakoti) sekä näiden tietojärjestelmätoimittaja Netproce Oy.

Pilottiin osallistuneet turvakodit ja THL ovat nyt liittyneet Kantaan ja aloittavat asiakirjojen tallentamisen loppuvuoden aikana. Samalla ne alkavat hyödyntää laajaa rekisterinkäyttöoikeutta.

Laaja rekisterinkäyttöoikeus palvelee erityisesti turvakoteja

Laajalla rekisterinkäyttöoikeudella turvakodit voivat tallentaa palveluissa syntyvät asiakastiedot suoraan turvakotipalvelujen rekisterinpitäjänä toimivan THL:n asiakasrekisteriin Kannassa. Vastaavasti turvakodissa työskentelevä ammattilainen näkee Kannasta palvelun tarjoamisen kannalta tarpeelliset tiedot asiakkaasta. Näin tieto liikkuu sujuvasti ja turvallisesti eri toimijoiden välillä.

Laaja rekisterinkäyttöoikeus on tarkoitettu sosiaalihuollon ostopalvelutilanteisiin, joissa palvelun järjestäjän ja tuottajan vastuut poikkeavat normaalista, eikä perusmuotoista rekisterinkäyttöoikeutta voida sen takia hyödyntää.  Laajassa rekisterinkäyttöoikeudessa palveluntuottajalla, eli tässä tapauksessa turvakodilla, on laajemmat toimintavaltuudet, sillä se hoitaa myös palvelun järjestäjän tehtäviä.

Turvakoti voi laajalla rekisterinkäyttöoikeudella hallinnoida asiakkuutta ja tehdä palvelupäätökset. Lisäksi se voi arkistoida, versioida ja mitätöidä sosiaalihuollon asiakkuusasiakirjoja.

Laaja rekisterinkäyttöoikeus ei vaikuta tietojen näyttämiseen OmaKannassa. Turvakotipalveluiden asiakirjoja ei näytetä ollenkaan OmaKannassa lähisuhdeväkivaltaa kokeneen henkilön suojelemiseksi.

Kaikki turvakotipalvelujen tuottajat liittyvät Kantaan

Kaikkien turvakotipalvelujen tuottajien täytyy liittyä Kanta-palvelujen käyttäjiksi ja alkaa tallentaa asiakastietonsa Kantaan viimeistään 1.9.2024. Samalla turvakodit ottavat käyttöönsä laajan rekisterinkäyttöoikeuden, jotta tiedot saadaan arkistoitua THL:n turvakotipalvelujen asiakasrekisteriin.