Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake on täytettävä oikein, jotta sen tietoja voidaan hyödyntää Traficomissa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 26.5.2023 Kaikki tiedotteet

Kun asiakas tarvitsee sähköisen lausunnon ajokyvystä Traficomissa asiointia varten, osoittaa lääkäri lausunnon aina asiakkaalle. Muuten tietoja ei ole mahdollista hyödyntää sähköisesti Kanta-palvelujen kautta.

On tärkeää, että Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake (F122) on täytetty oikein, jotta sähköisen lomakkeen tietoja voidaan hyödyntää Traficomissa. Jos kyseinen lomake on tallennettu Kannan Potilastiedon arkistoon virheellisellä syykoodilla, tiedot eivät välity sähköisesti Traficomille.

Todistusten ja lausuntojen sähköinen välitys Kanta-palvelujen kautta on rakennettu tietoturvallisesti niin, että vain tarvittava tieto välitetään oikealle taholle. Tämän vuoksi lääkärin täytyy valita sähköistä Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomaketta täyttäessään, miksi lausunto annetaan ja ketä varten (asiakkaalle tai poliisille).

Osoita lausunto asiakkaalle

Kun asiakas tarvitsee sähköisen lausunnon ajokyvystä Traficomissa asiointia varten, lääkäri osoittaa lausunnon aina asiakkaalle.
Jotta tarvittavat johtopäätöstiedot voidaan välittää sähköisesti Traficomille, pitää lausuntoon täyttää Lääkäri antaa asiakkaalle -kohdasta jompikumpi tai molemmat vaihtoehdoista:

• Ajokortin hakemista ja uudistamista varten
  • Laajennettu lääkärintarkastus.

Kun asiakas tarvitsee lausunnon ajokortin hakemista tai uudistamista varten, lääkärin ei pidä valita vaihtoehtoa Lääkäri toimittaa poliisille. Jos lausuntoon on merkitty, että se toimitetaan poliisille, ei lausunnon tietoja ole mahdollista hyödyntää sähköisesti Traficomissa. Asiakas joutuu tällöin pyytämään lääkäriä korjaamaan tiedot sähköiseen lomakkeeseen tai toimittamaan tiedot perinteisesti paperilla.