Soteri-hanke ja Kannan kehittäminen FHIR-rajapintojen kautta kiinnostivat järjestelmätoimittajia syksyn verkostotapaamisessa

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 4.10.2023 Kaikki tiedotteet

Syyskuun toimittajayhteistyökokouksen aiheet saivat aikaan runsasta keskustelua, mm. Soteri-hankkeen ja asiakastietolain muutosten osalta. FHIR-kehittäminen oli esillä sähköisiä ajanvarauspalveluita ja ajanvaraustietojen hyödyntämistä sekä Kanta-FHIR-kehittämisen nykytilannetta ja tiekarttaa käsittelevissä esityksissä.

Vuoden 2024 alusta voimaan tuleva laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta tuo uusia vaatimuksia rekisteröintiin, tietosisältöihin, tiedonhallintaan ja tietojärjestelmiin. Valviran esityksessä kuultiin tilannetietoa Soteri-hankkeen etenemisestä. Hankkeen myötä tuotetaan Soteri-rekisterin lisäksi mm. sähköinen asiointi asiakkaille, sähköinen työpöytä viranomaisille viranomaisprosessien hoitamiseen sekä rajapintoja tiedonsiirtoon viranomaisten välillä.

Sote-palvelujen ajanvaraukset ja ajanvaraustietojen hyödyntäminen ovat keskeisiä kehittämiskohteita kansallisesti ja alueellisesti. THL käsitteli omassa esityksessään sähköisiä ajanvarauspalveluita ja ajanvaraustietojen hyödyntämistä mm. asiakkaalle, ammattilaiselle ja palveluntuottajalle tuomien hyötyjen kautta. Loppusyksyn 2023 aikana on tulossa kommentointikierros ajanvarauksen kansallisista määrityksistä. Terveydenhuollon ajanvarauskehittämisen ohella sosiaalihuollon ajanvarauksen määrittelyt etenevät vuoden 2024 aikana.

Kanta-palveluita kehitetään tulevaisuudessa FHIR-rajapintojen suuntaan. Vuonna 2023 Kanta-palveluissa edistetään terveydenhuollon sähköistä ajanvarausta, sosiaalihuollon luovutusilmoituksia sekä Omatietovarannon kautta hyvinvointitietojen saamista ammattilaiselle. Esityksessä käsiteltiin myös tiekarttaa tulevien vuosien Kanta-FHIR-kehittämiselle.

Uusi asiakastietolaki tulee voimaan vuoden 2024 alusta ja se tarkoittaa muutoksia esimerkiksi Kanta-informointiin ja luovutuslupaan. Asiakastietolain muutosten tilannekatsauksessa on koottu yhteen lain tuomia muutoksia ja siirtymäaikoja.

Toimittajayhteistyökokouksen muistio ja kaikki esitysmateriaalit julkaistaan kanta.fin tapahtumakalenterissa.