Terveydenhuollon ammattilainen, tunnetko potilastietojen luovuttamisen käytännöt?

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 26.1.2023 Kaikki tiedotteet

Päivitä osaamistasi Kantaan tallennettujen tietojen luovuttamisesta verkkokoulussamme. Verkkokoulun eri osioista opit helposti esimerkiksi, mitä muutoksia tietojen luovuttamiseen tuli, kun hyvinvointialueet aloittivat toimintansa.

Hyvinvointialueiden aloitus on muuttanut Kanta-palveluihin tallennettujen tietojen käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Terveydenhuollon ammattilaisena sinun on tärkeä tietää, mitä tietoja voit katsella oman organisaatiosi rekisteristä ja miten potilastietoja luovutetaan eri toimijoiden välillä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen luovuttaminen -verkkokoulun avulla otat haltuun tietojen luovuttamisen perusteet ja pääset ajan tasalle muutoksista.

Tiesitkö, että Kanta-informointi on eri asia kuin luovutuslupa?

Koska Kantaan tallennettujen tietojen käyttö muuttui, kaikki kansalaiset saavat uuden Kanta-informoinnin. Kanta-informointi on ilmoitus, jossa asiakkaalle kerrotaan Kanta-palveluista sekä siitä, miten hänen tietojaan käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Kanta-informoinnin kuittaamisen jälkeen asiakas voi vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen antamalla luovutusluvan tai asettamalla luovutuskieltoja. Kun asiakas antaa luovutusluvan, hänen tietojaan voidaan luovuttaa eri hyvinvointialueiden sekä julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä.

Uudellamaalla tilanne on erilainen. Siellä potilastiedot liikkuvat julkisten palvelunantajien välillä ilman asiakkaan luovutuslupaa, kun asiakas on ensin kuitannut Kanta-informoinnin vastaanotetuksi.

Pääset perehtymään tietojen liikkumisen käytäntöihin tarkemmin verkkokoulussa.

Miten annan Kanta-informoinnin asiakkaalle?

Asiakas voi lukea ja kuitata uuden Kanta-informoinnin vastaanotetuksi kätevimmin Omakannassa. Jos asiakas ei ole kuitannut informointia Omakannassa, hän voi saada samat tiedot suullisesti tai kirjallisesti terveydenhuollon vastaanotolla. Verkkokoulusta saat opastusta myös asiakkaan informointiin.

Tutustu Kanta-verkkokouluun omassa tahdissasi

Kanta-verkkokoulussa päivität asiantuntemustasi tietojen liikkumisen käytännöistä suomeksi ja ruotsiksi. Voit tutustua verkkokoulun eri osioihin joustavasti omassa tahdissasi.

Kanta-verkkokoulut on suunniteltu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja alan opiskelijoille. Näet kaikki tarjolla olevat verkkokoulut, kun kirjaudut Kannan verkko-oppimisympäristöön.