Sisältöjulkaisija

Tietojärjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen ja tietoturvaan, mutta toivovat lisää vaikutusmahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 27.4.2023 Kaikki tiedotteet

Kanta-palvelut selvitti vuoden 2022 lopussa ensimmäistä kertaa järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kannan palveluihin kyselyn avulla. Järjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen, tietoturvaan ja tekniseen toimivuuteen. Vastaajien mukaan kehitettävää on viranomaisten välisessä yhteistyössä ja siinä, miten palveluja kehitetään ja asiakkaita otetaan mukaan niiden kehittämiseen.

Tietojärjestelmätoimittajilta pyydettiin viime vuoden marras-joulukuussa kokemuksia ja mielipiteitä Kanta-palveluista. Vastaajia kyselyssä oli 45 kappaletta. Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan yli 70 % vastaajista on tyytyväisiä Kanta-palvelujen asiantuntijuuteen, osaamiseen ja kokonaisuuteen. Lähes 90 % vastaajista on tyytyväisiä tietosuojan ja tietoturvan toteutumiseen. 
 
Yleisesti yhteistyö Kanta-palvelujen kanssa koetaan sujuvaksi. Yli 90 % vastaajista on sitä mieltä, että Kanta-palvelujen ja tietojärjestelmätoimittajan kahdenvälisiä tapaamisia tarvitaan kehittämisen tueksi. Reilu enemmistö pitää toimittajayhteistyökokouksia ja sosiaalihuollon tietojärjestelmätoimittajien infotilaisuuksia hyödyllisinä. Eniten kehitettävää on viranomaisten välisten vastuunjakojen selkeyttämisessä. Noin 40 % vastaajista sanoo, että vastuunjaot esim. Kelan, THL:n ja Valviran välillä ovat selkeät.

Asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia toivotaan lisää

Noin 60 % vastaajista saa riittävästi tietoa kehittämisestä ja uusien versioiden julkaisusta. Yli 70 % sanoo, että julkaisuaikataulu auttaa töiden suunnittelussa. Parannettavaa on siinä, miten asiakkaita otetaan mukaan palvelujen kehittämiseen: kolmasosa on sitä mieltä, että oma organisaatio voi vaikuttaa Kanta-palvelujen kehittämiseen, ja neljäsosa sanoo, että asiakkaita osallistetaan riittävästi kehittämishankkeissa. 

Viestintä on ajantasaista, mutta ohjeet kaipaavat selkeyttä

Vastaajista yli 70 % kertoo saavansa ajantasaista tietoa Kannasta ja on tyytyväisiä Kanta-palvelujen uutiskirjeeseen. Alle puolet vastaajista on tyytyväisiä tiedon ja ohjeiden löydettävyyteen kanta.fi-sivustolla. 40 % vastaajista on tyytyväisiä ohjeiden ja tietojen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Vain kolmasosa vastaajista on tyytyväisiä Kanta-palvelujen määrittelyjen selkeyteen. Myös avoimessa palautteessa korostuivat palautteet, joissa toivottiin lisää selkeyttä dokumentaatioon. 

Tukea ja palveluita kehitetään palautteen perusteella

Kanta-palvelut kehittää toimintaansa ja yhteistyön muotoja palautteen perusteella. Tietojärjestelmätoimittajia halutaan osallistaa jatkossa enemmän palveluiden kehittämiseen. Kanta.fi-sisältöjen selkeyttä ollaan parhaillaan kehittämässä paremmaksi esimerkiksi sertifiointiprosessiin liittyen. 

Kanta-palvelut toteuttaa järjestelmätoimittajien kyselyn jatkossa vuosittain.