Uusi opas tukee sosiaalihuollon järjestäjien ja palveluntuottajien tiedonhallinnan yhteistyötä

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 19.3.2024 Kaikki tiedotteet

Opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan yhteistyöhön antaa hyvinvointialueille välineitä ohjata yksityisiä palveluntuottajia myös Kanta-palveluihin liittymisessä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Kelan Kanta-palvelut ovat julkaisseet uuden oppaan, joka tukee sosiaalihuollon järjestäjien ja palveluntuottajien tiedonhallinnan yhteistyötä. Oppaan avulla hyvinvointialueet voivat myös ohjata alueensa yksityisiä sosiaalipalvelujen tuottajia Kantaan liittymisessä.

– Hyvinvointialueilla on jo kattavat suunnitelmat liittymisestä sosiaalihuollon Kanta-palveluihin. Nyt on aika ohjata alueen palveluntuottajia, jotta asiakastieto saadaan liikkumaan sujuvasti toimijoiden välillä ja ammattilaisten hyödynnettäväksi, kertoo Kanta-palvelutoiminnan päällikkö Jaana Nissilä Kelasta.

Opas on tarkoitettu erityisesti sosiaalihuollon ja tiedonhallinnan johtajille ja kehittäjille, jotka suunnittelevat hyvinvointialueen yhdenmukaista tiedonhallintaa ja kirjaamista. Myös palveluntuottajien kannattaa ottaa opas käyttöön, sillä Kannan käyttöönottoon voi valmistautua myös itsenäisesti.

Opasta kehitetään palautteen pohjalta

Jatkamme oppaan kehittämistä ja päivitämme sitä vuoden 2024 ajan esimerkiksi lainsäädäntömuutosten sekä saatujen palautteiden perusteella. Toivomme palautetta erityisesti hyvinvointialueen kehittäjiltä esimerkiksi oppaan sisällön laajuudesta ja ymmärrettävyydestä.

Tukea Kanta-palvelujen ja rakenteisen kirjaamisen käyttöönottoon

Kela ja THL järjestävät yhteistyössä Kanta-palvelujen käyttöönoton ohjaustunteja sekä julkisille että yksityisille sosiaalihuollon palvelunantajille. Joka toinen viikko järjestettävät ohjaustunnit ovat matalan kynnyksen tilaisuuksia, joissa palvelunantajilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönottoon liittyen.

Yksityisten palvelunantajien kannattaa osallistua THL:n rakenteisen kirjaamisen tuen tilaisuuteen huhtikuussa, jolloin aiheena ovat yksityisen sosiaalihuollon kysymykset. Kysymyksiä voi lähettää 22.3. saakka.