Tiedotteet
25.3.2024
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Potilastietojen luovutus hyvinvointisovelluksille toteutetaan FHIR-hakurajapinnalla
Kanta-palvelut toteuttavat uutta toiminnallisuutta, jonka avulla Kannasta voidaan luovuttaa potilastietoja hyvinvointisovelluksille. Etsimme pilottikumppania rajapinnan käyttöönottoon. Sovellus- ja järjestelmäkehittäjät voivat seuraavaksi vaikuttaa tietojen luovuttamisen toiminnallisiin määrittelyihin.
20.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Kanta-liityntäpisteiden tietoliikenneyhteydet päivitettävä asteittain vuoden 2024 aikana
Kanta-palvelujen teknisten liittymismallien vaatimuksia on tarkennettu. Tarkennukset vaativat toimenpiteitä Kanta-liityntäpisteitä hallinnoivilta organisaatioilta.
19.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Uusi opas tukee sosiaalihuollon järjestäjien ja palveluntuottajien tiedonhallinnan yhteistyötä
Opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan yhteistyöhön antaa hyvinvointialueille välineitä ohjata yksityisiä palveluntuottajia myös Kanta-palveluihin liittymisessä.
19.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Tilaa uusi OmaKanta-esite veloituksetta – hävitä vanhat esitteet
Tarkista, että toimipaikassasi on esillä uusin OmaKanta-esite. Esitettä painetaan suomen- ja ruotsinkielisenä. Muut kieliversiot ovat ladattavissa kanta.fi-verkkopalvelusta.
14.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Hallitus esittää lisäaikaa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymiseen – käyttöönottoa kannattaa kuitenkin edistää suunnitellusti
Hallitus esittää muutoksia lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki). Muutoksia tehtäisiin muun muassa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymisen määräaikoihin.
13.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Digitalisaatiosta ratkaisuja soten haasteisiin
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuuden parantamiseen ja palvelujen kehittämiseen etsitään ratkaisuja digitalisaatiosta. Kela kutsuu alan toimijoita yhteiseen keskusteluun keskiviikkona 20.3. Aihetta pohditaan myös tuoreessa puheenvuorokirjoituksessa.
11.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa asioivat näkevät asiakastietonsa OmaKannasta
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan OmaKannasta maaliskuusta lähtien. Tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain.
7.3.2024
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Päivitimme sertifiointiprosessin sivuja asiakaspalautteen perusteella
Olemme uudistaneet sertifiointiprosessia kuvaavia kanta.fi-sivuja muun muassa tietojärjestelmätoimittajilta saadun asiakaspalautteen perusteella. Sertifiointiprosessilla todennetaan sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin kohdistuvien olennaisten vaatimusten täyttyminen.
6.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Myös sairaala-apteekkireseptit muuttuvat sähköisiksi
Sähköinen resepti laajenee nyt myös sairaala-apteekkeihin. Ensimmäisenä sen ottavat käyttöön kolme HUS Apteekin toimipistettä maaliskuussa 2024. Sähköiset reseptit ja lääkitystiedot ovat Kannassa aina tallessa.
6.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Arkistonhoitajan käyttöliittymään tunnistautuminen muuttuu – Käy hakemassa uudet Suomi.fi -valtuudet
Arkistonhoitajan käyttöliittymä uudistuu. Uudessa käyttöliittymässä on pyritty vastaamaan paremmin käyttäjän tarpeisiin.
1.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Osa kuvantamistutkimuksista ei ole tallentunut Kuva-aineistojen arkistoon – nyt virhe on korjattu
Pyydämme terveydenhuoltoa tallentamaan kuvantamistutkimukset uudelleen Kantaan, jos tutkimuksia on jäänyt virheen takia arkistoimatta.
1.3.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat voivat nyt pyytää Kannasta tilastoja oman toimintansa tueksi
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat, kuten hyvinvointialueet, voivat pyytää Kelalta yhteenvetotasoisia tilastotietoja Kantaan tallennetuista tiedoista oman palvelutuotantonsa seurannan ja suunnittelun tueksi. Olemme käynnistäneet palvelunantajien tietotarpeiden kartoituksen.
26.2.2024
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Järjestelmätoimittajia pyydetään mukaan kehittämään uutta rajapintaa kuva-aineistojen hyödyntämiseksi Kannasta
Kanta-palvelut kehittää kevyempää DICOMweb-rajapintaa, jonka avulla eri terveydenhuollon toimijat voisivat käyttää Kuva-aineistojen arkistoa.
12.2.2024
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Potilastiedot hyvinvointisovelluksille -rajapintakysely on julkaistu – vastaa viimeistään 23.2.
Kanta-palvelut on toteuttamassa uutta palvelua joka mahdollistaa potilastietojen luovuttamisen hyvinvointisovelluksille. Kartoitamme kyselyn avulla eri toimijoiden näkemyksiä palvelun teknisestä toteutuksesta.
12.2.2024
Tiedote - Kansalaiset
OmaKannassa voi nyt tallentaa omia mittaustuloksiaan
OmaKannan verkkopalvelu kehittyy ja nyt jokainen voi itse tallentaa mittaustuloksiaan suoraan OmaKannassa. Ensimmäisenä palvelussa voi tallentaa tietoja omasta painosta, sykkeestä, verenpaineesta ja verensokerista.
6.2.2024
Tiedote - Ammattilaiset
THL ja Kela: Ajanvarausmäärityksistä pyydetään kommentteja
THL ja Kela pyytävät kommentteja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ajanvarauksen kansallisista määrityksistä viimeistään 13.3.2024. Ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin.
2.2.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Tutustu uuteen verkkokouluun ostopalvelun valtuutuksen toimintamalleista
Terveydenhuollon ammattilaisille suunnatussa verkkokoulussa syvennät osaamistasi Kanta-palvelujen käytöstä terveydenhuollon ostopalveluissa.
2.2.2024
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kolme neljästä järjestelmätoimittajasta tyytyväisiä Kantaan kokonaisuutena, parannettavaakin löytyy
Selvitimme syksyn 2023 asiakastyytyväisyyskyselyssä järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat Kannan tietosuojaan ja -turvaan, järjestettyihin tilaisuuksiin ja viestinnän ajantasaisuuteen. Parannettavaa löytyi mm. määrittelyistä ja yhteistestausprosessista.
31.1.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Uusi säännös terveystietojen tutkimuskäytössä – merkittävät löydökset voivat johtaa yhteydenottoihin
Yksilöllisen hoidon tarpeen havaitseminen ja hoidon kehittäminen on nyt mahdollista rekisteritutkimuksessa tehtyjen löydösten avulla.
31.1.2024
Tiedote - Ammattilaiset
Asiakastyytyväisyyskyselyt 2023: Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien kokonaistyytyväisyys hyvällä tasolla – joka osa-alueella kuitenkin parannettavaa
Syksyllä 2023 toteutimme jälleen Kannan asiakastyytyväisyyskyselyt niin apteekkien kuin sosiaali- ja terveydenhuollon edustajille. Kokonaistyytyväisyys oli erittäin hyvällä tasolla, mutta esim. palvelujen kehittäminen nosti kriittisiä mielipiteitä.