Etelä-Karjalassa sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät nyt asiakkaille OmaKannassa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 8.1.2024 Kaikki tiedotteet

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat katsoa sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan tammikuusta alkaen OmaKannasta. Tiedot alkavat näkyä vaiheittain.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat voivat nyt nähdä OmaKanta-verkkopalvelusta sosiaalipalvelujen asiakastietojaan. OmaKannassa näkyvät tiedot, jotka on kirjattu 8.1.2024 lähtien. Tähän asti OmaKannasta on voinut katsoa terveydenhuollossa kirjattuja terveystietoja.

Tiedot alkavat näkyä vaiheittain

Etelä-Karjalassa käytössä olevaan asiakastietojärjestelmään on tehty päivityksiä, jonka myötä tiedot näkyvät myös OmaKannassa. Kaikki tiedot eivät kuitenkaan tule OmaKantaan kerralla, vaan tietoja alkaa näkyä vähitellen eri sosiaalipalveluista. Asiakas ei näe OmaKannassa esimerkiksi turvakotipalveluun tai lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja, asiakaskertomuksia ja maksutapahtumia.

Asiakas voi katsoa OmaKannasta asiakirjoja, jotka hänestä on laadittu hänen asioidessaan sosiaalipalveluissa. Näitä asiakirjoja ovat esimerkiksi päätökset ja suunnitelmat. Lisäksi OmaKannasta voi tarkistaa esimerkiksi asiakkuutensa alkamisajankohdan sekä omatyöntekijänsä yhteystiedot.

– Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on linjattu, että lastensuojeluilmoitusten näkyvyyttä OmaKannassa rajataan siihen asti, kunnes ne on ehditty käsitellä asiakkaan kanssa. Monet OmaKannassa näkyvistä sosiaalipalvelujen tiedoista on aiemmin saatettu lähettää asiakkaalle vain paperisena. Kun tiedot ovat myös OmaKannassa, ne pysyvät tallessa ja niihin on helppo palata, toteaa sosiaalipalvelujen ja kotihoidon järjestelmien IT-palvelupäällikkö Minna Kälviä Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.

OmaKannassa voi asioida myös läheisen puolesta

– Asiakkaalle suurin hyöty on se, että jatkossa hän näkee OmaKannassa yhdellä kirjautumisella niin terveys- kuin sosiaalipalvelujenkin tiedot. Etelä-Karjala on jo toinen hyvinvointialue, missä tämä on mahdollista, iloitsee liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.

Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa jonkun läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle. Lisäksi alaikäisten lasten tiedot näkyvät OmaKannassa huoltajalle.