Asiakastietolaki tuo muutoksia yksityiseen sosiaalihuoltoon – aloita muutosten valmistelu nyt

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 16.5.2023 Kaikki tiedotteet

Myös yksityiset sosiaalihuollon palvelunantajat liittyvät Kantaan asiakastietolakiin merkittyjen siirtymäaikojen mukaisesti. Kela, THL ja Kansa-koulu 5 -hanke tarjoavat tukea ja koulutusta käyttöönottoihin ja rakenteiseen kirjaamiseen.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki) velvoittaa myös yksityiset palvelunantajat liittymään Kannan Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjiksi. Takaraja liittymiselle on jo 1.9.2024, jos yksityinen toimija tuottaa sosiaalipalveluja hyvinvointialueelle ostopalveluna tai palvelusetelillä.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton valmistelu kannattaa aloittaa nyt, sillä se tuo mukanaan uusia vaatimuksia käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin, kirjaamiseen ja toimintatapoihin.

Kela, THL ja Kansa-koulu 5 -hanke tarjoavat Kanta-palveluihin liittyville yksityisille palvelunantajille tukea ja koulutusta käyttöönottojen ja rakenteisen kirjaamisen tueksi. Koulutusten sisällöt on suunniteltu siten, että ne täydentävät toisiaan.

Tutustu koulutuksiin Kanta-palvelujen käyttöönotosta ja käytöstä

Kelan Kanta-palvelut järjestää maksuttomia koulutuksia ja tilaisuuksia sekä käyttöönoton ohjaustunteja yksityiselle sosiaalihuollolle – tervetuloa mukaan!

Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille

Suosittelemme tutustumaan Kanta-palvelujen käsikirjaan sosiaalihuollon toimijoille, joka on hyvä perusopas sosiaalihuollon tiedonhallinnan kokonaisuuden hahmottamiseksi.

Tukea rakenteisen kirjaamisen aloittamiseen

Kun liittymisvelvoite astuu voimaan, pitää asiakastiedot tallentaa Kanta-palveluihin rakenteisina asiakirjoina. Syyskuusta 2024 alkaen Kantaan on arkistoitava iäkkäiden, lapsiperheiden ja työikäisten palveluissa syntyvät asiakasasiakirjat.

THL tarjoaa tukea rakenteisen kirjaamisen käyttöönottoon. Sosiaalihuollon toimijoille järjestetään maksuttomia rakenteisen kirjaamisen tukitilaisuuksia. Voit tutustua tuleviin tapahtumiin ja jo pidettyjen tilaisuuksien materiaaleihin THL:n sivuilla.

Kehitä organisaatiosi kirjaamisosaamista

Kansa-koulu-hankkeiden suositut sosiaalihuollon kirjaamisasiantuntijavalmennukset jatkuvat syksyllä 2023. Maksuton valmennus antaa osallistujille valmiudet toimia oman työyhteisönsä tukena kirjaamiseen liittyvissä kysymyksissä. Haku syksyllä alkaviin valmennuksiin on avoinna yksityisille sosiaalihuollon organisaatioille 2.-31.5.2023.