Kanta kokoaa yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakastietoja. Kanta-palveluihin tallentuu yhteensä yli kaksi miljoonaa uutta asiakirjaa päivittäin. Näistä tiedoista tehdään tilastoja Kannan avainluvuista, Kantaan tallennetun tiedon kokonaismäärästä, tietojen hyödyntämisestä ja OmaKannan käytöstä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Nykyään kaikki julkisen ja yksityisen terveydenhuollon organisaatiot sekä apteekit käyttävät vuonna 2010 avattua Resepti-palvelua. Julkisessa terveydenhuollossa Potilastiedon arkistoa käyttävät kaikki toimijat. Yksityisen terveydenhuollon yrityksistä sitä käyttää kaksi kolmasosaa. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto etenee tällä hetkellä vaiheittain sekä julkisessa että yksityisessä sosiaalihuollossa. Sosiaalihuollon tietoja on alettu tallentaa Kantaan vuodesta 2018 lähtien.
Avainluvut




OmaKanta
OmaKanta on ollut käytössä vuodesta 2010 lähtien. OmaKannassa jokainen suomalainen voi tarkastella omia tietojaan ympäri vuorokauden. Ensimmäisenä OmaKannassa näkyi kansalaisten sähköisten reseptien tiedot. Nykyään palvelussa voi muun muassa lukea hoitoon liittyviä kirjauksia, pyytää reseptin uusimista ja nähdä vähitellen myös sosiaalihuollon tietoja.
Suurin osa suomalaisista käyttää Omakantaa. OmaKannassa jokainen suomalainen voi tarkastella omia tietojaan ympäri vuorokauden. Vuonna 2022 OmaKantaa käytti 3,5 miljoonaa henkilöä yhteensä 37 miljoonaa kertaa.
Tilastopyynnöt
Tarvittaessa voit tiedustella tarkempia tilastolukuja sähköpostitse osoitteesta kanta@kanta.fi. Huomaathan, että Kanta-palvelut eivät pysty toimittamaan tietoja organisaatiokohtaisesti.
Jos haluat käyttää Kanta-palvelujen sosiaali- ja terveystietoja tieteelliseen tutkimukseen tai tiedolla johtamiseen, hae lupaa tietojen toissijaiseen käyttöön Findatalta eli sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaiselta.
Mediaa Kanta-palvelujen asioissa palvelee Kelan viestintä.