Webbtjänster för hälso- och sjukvård är populära i Norden – MittKanta står i en jämförelse ut som tjänsten med de mest omfattande uppgifterna

Meddelande - Medborgare Skrivet 22.9.2025

Nationella webbtjänster för hälso- och sjukvård har befäst sin plats som en del av medborgarnas vardag i alla de nordiska länderna. I en jämförelse mellan länderna framgår att MittKanta erbjuder mer omfattande patientuppgifter än motsvarande tjänster i de andra nordiska länderna.

I Norden vill man sköta sin hälsa digitalt: i alla nordiska länder används en nationell webbtjänst för hälso- och sjukvård. En gemensam rapport framtagen av de myndigheter som utvecklar digitala tjänster jämförde de nationella webbtjänsterna för hälso- och sjukvård i Finland, Sverige, Norge och Danmark och användningen av dem, funktionerna och utvecklingsriktningarna. För Finlands del gäller uppgifterna i rapporten MittKanta.

I Finland lagrar nästan alla tjänsteleverantörer inom såväl den offentliga som den privata social- och hälsovården sina patientuppgifter så att medborgarna kan se dem i MittKanta.

– Styrkan hos MittKanta ligger i hur heltäckande tjänsten är: finländarna kan hitta nästan all sin hälsorelaterade information på ett och samma ställe, konstaterar Mari Holmroos, specialist på Kanta-tjänsterna. 

Användningen av webbtjänsterna ökar fortsättningsvis

Coronapandemin orsakade en användningstopp för hälso- och sjukvårdens webbtjänster. Nu har besöksmängderna i alla länder stabiliserat sig och följer en normal ökningskurva, framgår det av uppgifterna i rapporten. Så också i Finland, där antalet användare av MittKanta och antalet besök stadigt ökar. År 2024 användes MittKanta 37,8 miljoner gånger.

I förhållande till folkmängden har MittKanta färre besök än motsvarande tjänster i till exempel Sverige eller Norge. 

– En orsak till detta är att de övriga nordiska tjänsterna utöver medborgarnas personliga hälsouppgifter också har information om sjukdomar och behandlingen av dem samt symtombedömningar, berättar Holmroos. I Finland erbjuds motsvarande allmänna hälsoinformation av bl.a. välfärdsområdenas webbtjänster, Omaolo, Terveyskirjasto och rekommendationerna God medicinsk praxis.

Applikationer intresserar 

En ny trend vid sidan av hälso- och sjukvårdens webbtjänster är mobil användning. I Finland har den första versionen av MittKanta-applikationen just publicerats. I applikationen kan man se och förnya sina recept och prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept. Nya funktioner introduceras i applikationen stegvis.

– Mobil användning är inte längre en tilläggsegenskap, utan något som kunderna förväntar sig, konstaterar Holmroos. Vi utvecklar MittKanta-applikationen för kundernas bästa utifrån användarnas respons, fortsätter hon.

I den nordiska jämförelsegruppen är det den danska applikationen minSundhed som för närvarande har kommit längst i sin utveckling. Den har precis kompletterats med en ny funktion för att visa medicineringsuppgifter, som tidigare har funnits i en separat applikation. I Norge och Sverige leder applikationerna i många fall till funktioner i en webbläsare. 

Lägesbilden för de digitala tjänsterna stöder ett gemensamt utvecklande

De nationella webbtjänsterna är välkända och populära i Norden, vilket ger en bra grund för utvecklandet av tjänsterna. Förordningen om det europeiska hälsodataområdet (EHDS) ställer upp gemensamma mål för alla EU-länder som syftar till att medborgarna ska ha tillgång till sina egna elektroniska hälsouppgifter. 

– Lägesbilden över de nationella webbtjänsterna ger nyttig information när medborgarnas möjligheter att hantera sina egna hälsouppgifter utvecklas i hela Europa, konstaterar Holmroos.

Närmare information

Ta del av rapporten om nationella hälsoportaler i Norden (på engelska).(öppnas i ett nytt fönster)