Pohjois-Pohjanmaalla sosiaalipalvelujen tiedot alkavat näkyä OmaKannassa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 28.11.2023 Kaikki tiedotteet

Asiakas voi pian katsoa OmaKannasta myös sosiaalipalvelujen asiakastietojaan. Ensimmäisenä tietoja alkaa näkyä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaille. Tiedot alkavat näkyä OmaKannassa vaiheittain.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen eli Pohteen asiakkaat voivat pian nähdä OmaKanta-verkkopalvelusta terveystietojensa lisäksi myös sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan.

– Kyseessä on iso muutos tietojärjestelmiin. Tavoitteenamme on, että ensimmäiset sosiaalipalvelujen asiakastiedot tulevat näkyviin OmaKantaan 30.11.2023, kertoo liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.

OmaKannasta tiedot on helppo tarkistaa

– Asiakkaalle suurin hyöty on se, että jatkossa hän näkee OmaKannassa yhdellä kirjautumisella niin terveys- kuin sosiaalipalvelujenkin tiedot, toteaa Hirvonen.

Asiakas voi katsoa OmaKannasta asiakirjoja, jotka hänestä on laadittu sosiaalipalveluissa asioidessaan. Näitä asiakirjoja ovat esimerkiksi päätökset ja suunnitelmat. Lisäksi OmaKannasta voi tarkistaa esimerkiksi asiakkuutensa alkamisajankohdan sekä omatyöntekijänsä yhteystiedot.

Monet näistä tiedoista on aiemmin saatettu lähettää asiakkaalle vain paperisena. Kun tiedot ovat OmaKannassa, ne pysyvät tallessa ja niihin on helppo palata. Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa jonkun läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös tälle.

Pohteen asiakkaille sosiaalipalvelujen tiedot alkavat näkyä vaiheittain

Alkuvaiheessa kaikki sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät OmaKannassa niillä paikkakunnilla, joissa on käytössä uusi Saga-asiakastietojärjestelmä. Nämä paikkakunnat ovat Hailuoto, Tyrnävä, Lumijoki, Siikalatva ja Kärsämäki. Lisäksi Pohteen asiakkaille alkaa näkyä OmaKannassa perheoikeudellisten palvelujen ja vammaispalvelujen tietoja.

Kaikki sosiaalipalvelujen tiedot eivät kuitenkaan näy OmaKannassa. Asiakas ei näe OmaKannassa esimerkiksi vanhemmuuden selvittämiseen liittyviä asiakirjoja, turvakotipalvelujen sekä lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja, maksusitoumuksia tai poistettuja asiakirjoja.

– Pohteella on linjattu, että lastensuojeluilmoitusten ja huoli-ilmoitusten näkyvyyttä OmaKannassa rajataan siihen asti, että ne on ehditty käsitellä asiakkaan kanssa. Näin asiakas ei saa tietoa hänestä tehdystä lastensuojeluilmoituksesta tai huoli-ilmoituksesta ensimmäisenä OmaKannasta, kertoo Pohteen sosiaalijohtaja Leena Pimperi-Koivisto.

Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat vähitellen OmaKantaan myös muualla

Hyvinvointialueiden ja yksityisten sosiaalipalvelujen asiakastiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vuosien 2023–2026 aikana. Jotta tiedot näkyvät OmaKannassa, täytyy sosiaalipalvelujen antajien ensin tehdä teknisiä muutoksia omiin tietojärjestelmiinsä.

Kaikki sosiaalipalvelujen tiedot eivät tule OmaKantaan kerralla, vaan tietoja alkaa näkyä vaiheittain eri palveluista. Asiakastietolaissa on määritelty, milloin eri sosiaalipalvelujen tiedot on tallennettava Kanta-palveluihin sellaisessa muodossa, joka mahdollistaa niiden näyttämisen OmaKannassa.

Tulevaisuudessa sosiaalipalvelujen tiedot liikkuvat Kanta-palvelujen avulla myös eri sosiaalipalvelujen antajien välillä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Näin tiedot kulkevat asiakkaan mukana, jos hän esimerkiksi muuttaa hyvinvointialueelta toiselle tai käyttää sekä julkisia että yksityisiä sosiaalipalveluja. Asiakas voi antaa luvan tietojensa luovuttamiseen OmaKannassa. Myöhemmin se onnistuu myös sosiaalihuollon yksikössä asioidessa.