Tiedotteet
27.4.2023
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Tietojärjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen ja tietoturvaan, mutta toivovat lisää vaikutusmahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen
Kanta-palvelut selvitti vuoden 2022 lopussa ensimmäistä kertaa järjestelmätoimittajien tyytyväisyyttä Kannan palveluihin kyselyn avulla. Järjestelmätoimittajat ovat tyytyväisiä Kanta-palvelujen kokonaisuuteen, tietoturvaan ja tekniseen toimivuuteen. Vastaajien mukaan kehitettävää on viranomaisten välisessä yhteistyössä ja siinä, miten palveluja kehitetään ja asiakkaita otetaan mukaan niiden kehittämiseen.
24.4.2023
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Sote-tiedonhallinnan lainsäädännön muutokset herättivät keskustelua toimittajayhteistyökokouksessa
Maaliskuun toimittajayhteistyökokouksessa olivat esillä uuden asiakastietolain mukanaan tuomat asiat sekä kesällä voimaantuleva käyttöoikeusasetus. Kokouksessa kuultiin Kanta-palvelujen ajankohtaisia asioita sekä palvelujen tuotannon että kehittämisen näkökulmasta.
6.4.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Voit kommentoida tahdonilmaisupalvelun määrittelyjä 14.4.2023 asti
Pyydämme tietojärjestelmätoimittajilta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoilta kommentteja tahdonilmaisupalvelun asiakirjoja käsittelevien tietojärjestelmien vaatimuksiin ja toiminnallisiin määrittelyihin. Kommentteja voi antaa 29.3.–14.4.2023.
5.4.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 1.1.2024 mennessä
Potilastietojärjestelmissä otetaan käyttöön uusi kieltolomake, jota käytetään terveydenhuollossa potilastiedon luovutuskieltojen asettamiseen. Voimassa oleva asiakastietolaki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon palvelunantajia ottamaan uuden lomakkeen käyttöön siirtymäajan mukaisesti 1.1.2024 mennessä.
4.4.2023
Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 6.4. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
4.4.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on auki torstaina 6.4. klo 7–13. Häiriöilmoituksia voi tehdä pääsiäisenä 24/7.
4.4.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Henkilö voi kieltää tutkimuslöydökseen perustuvan yhteydenoton hyvinvointialueelta 1.1.2024 alkaen
Henkilö voi estää terveydenhuoltoa ottamasta yhteyttä, jos sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toisiokäytössä tehdään hänen terveyttään koskeva merkittävä löydös. Yhteydenottokielto on mahdollista tehdä 1.1.2024 alkaen OmaKannassa tai hyvinvointialueen terveydenhuollossa. Hyvinvointialueiden kannattaa aloittaa nyt toteutuksen suunnittelu.
30.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Kanta helpottaa ostopalveluissa muodostuvien tietojen liikkumista hyvinvointialueilla
Kanta-palvelujen avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja voidaan välittää ostopalvelutilanteissa kustannustehokkaasti ja turvallisesti. On kaikkien etu, että tiedot liikkuvat sujuvasti hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välillä.
21.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Sähköinen eurooppalainen resepti on laajentunut Espanjaan
Suomesta voi ostaa lääkkeitä nyt myös espanjalaisella sähköisellä reseptillä. Palvelun avautumisen jälkeen Espanjassa tehdyt lääketoimitukset näkyvät Reseptikeskuksessa reseptien toimitustiedoissa.
21.3.2023
Tiedote - Kansalaiset
Suomalaisella sähköisellä reseptillä voi nyt hankkia lääkkeitä Espanjassa
Suomalaista sähköistä reseptiä voi käyttää Euroopassa entistä laajemmin, nyt myös Espanjassa. Aluksi resepti käy Espanjassa kuudella alueella.
21.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyytyväisyyskysely 2022: tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen on kasvanut
Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.
20.3.2023
Tiedote
Anna palautetta kanta.fi-sivustosta – vastaa kävijäkyselyyn
Kanta.fi-sivuston kävijäkysely on auki 20.3. alkaen. Kehitämme palautteen avulla sivustoa entistä paremmaksi. Kanta.fi on Kanta-palvelujen ensisijainen viestintä- ja palvelukanava.
17.3.2023
Tiedote
Kanta.fin käyttäjiltä pyydetään jatkossa lupa evästeisiin
Kanta.fi-sivustolla otetaan käyttöön evästeilmoitus, jolla käyttäjältä pyydetään lupa kävijäseurannan evästeiden tallentamiseen. Kävijäseurannan evästeet ovat käytössä vain kanta.fi-sivustolla, eivät OmaKanta-verkkopalvelussa, jonne täytyy kirjautua esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.
15.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen ostopalvelun valtuutus kattaa nyt myös kuva-aineistot
Ostopalvelun valtuutus helpottaa Kantaan tallennettujen kuvien välittämistä ostopalvelutilanteissa. Käyttöönotot terveydenhuollossa voivat alkaa.
14.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Apteekkien asiakastyytyväisyyskysely 2022: lähes 90 prosenttia apteekeista tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan kokonaisuutena
Selvitimme marras-joulukuussa 2022 apteekkien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan, mutta muun maussa niiden kehittämisessä löydettiin parannettavaa. Kysely toteutettiin apteekeille nyt toista kertaa.
13.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaalihuollon Kanta-liittymisvelvoite lähestyy – Päivitä asiakastietojärjestelmäsi vastaamaan lain vaatimuksia
Hyvinvointialueet ja alueille sosiaalipalveluja tuottavat yksityiset liittyvät Kantaan ennen syyskuuta 2024. Myös asiakastietojärjestelmät on päivitettävä, jotta esimerkiksi sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen hyvinvointialueiden välillä onnistuu.
1.3.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Uusia tutkimustuloksia OmaKannasta ja Kanta-palveluista
Kahdessa tuoreessa väitöskirjassa tutkittiin OmaKantaa ja Kanta-palveluja. LL, THM Vesa Jormanaisen tulokset viittaavat siihen, että Kanta-palvelujen onnistunut käyttöönotto on tuonut mukanaan hyötyjä niiden käyttäjille. Proviisori Maria Sääskilahden tutkimuksen mukaan valtaosa OmaKannan käyttäjistä on tyytyväisiä palveluun.
28.2.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Omakannan nimi muuttuu – verkkopalvelu on jatkossa OmaKanta
Omakanta-verkkopalvelun nimi saa uuden, nykytavan mukaisen kirjoitusasun OmaKanta. Samalla päivitetään palvelun ruotsin-, englannin- ja saamenkieliset nimet.
23.2.2023
Tiedote - Ammattilaiset
THL:n esiselvitys suosittaa Omakanta-mobiilisovelluksen toteutusta – Kela kokoaa käyttäjien tarpeet
Omakannan käyttäjätutkimuksissa on jo pitkään näkynyt asiakkaiden toive sujuvammasta mobiiliasioinnista. Puhelimeen ladattava sovellus olisi keino helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Kela kokoaa nyt asiakkaiden näkemykset verkkokyselyn ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.
21.2.2023
Tiedote - Ammattilaiset
Huijausviestejä liikkeellä Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä
Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joiden kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.