Kanta on jatkossa osa jokaisen sosiaalihuollon ammattilaisen työtä – ota toimintatavat haltuun verkkokoulussa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 5.12.2023 Kaikki tiedotteet

Kannan käyttö yleistyy sosiaalihuollossa. Verkkokoulussa opit hyödyntämään Kantaa työssäsi ja ohjaamaan asiakasta OmaKannan käytössä.

Kanta-palvelujen käyttö yleistyy sosiaalihuollossa, kun hyvinvointialueet ja yksityinen sosiaalihuolto liittyvät Kantaan asiakastietolain myötä. Tämä tuo Kannan osaksi jokaisen sosiaalihuollon ammattilaisen työtä. Kantaan liittyvät toimintatavat kannattaakin ottaa haltuun hyvissä ajoin ennen muutosta.

Sosiaalihuollossa ollaan uuden edessä

Kannan käyttö muuttaa sosiaalihuollon tiedonhallintaa ja asiakastiedon käsittelyä. Ammattilaiset alkavat kirjata asiakastietoa rakenteisesti ja tiedot alkavat näkyä myös asiakkaille OmaKannassa.

Tällä hetkellä sosiaalihuollon tietoja voivat OmaKannassa katsoa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat. Tietoja alkaa vähitellen näkyä myös muilta hyvinvointialueilta ja yksityisistä sosiaalipalveluista, kun palvelunantajat saavat tehtyä tarpeelliset muutokset tietojärjestelmiinsä.

Syvennä osaamistasi verkkokoulussa

Sosiaalihuollon ammattilaisille suunnatussa verkkokoulussamme opit hyödyntämään Kantaa työssäsi. Verkkokoulussa päivität tietosi myös siitä, mitä sosiaalihuollon asiakastietoja OmaKannassa näytetään ja miten OmaKannassa voi asioida toisen henkilön puolesta sosiaalihuollon asioissa. Näin saat valmiudet ohjata asiakasta OmaKannan käytössä. Voit tutustua verkkokoulun eri osioihin joustavasti omassa tahdissasi.

Pääset suorittamaan Kanta-verkkokouluja Moodle-alustalle toteutetussa verkko-oppimisympäristössä. Oppimisympäristö vaatii rekisteröitymisen. Koulutuksia voi hyödyntää osana organisaatioiden perehdytyssuunnitelmia tai oppilaitosten opetussuunnitelmia.