Sisältöjulkaisija

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyytyväisyyskysely 2022: tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen on kasvanut

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 21.3.2023 Kaikki tiedotteet

Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.

Kyselyn kohderyhmänä olivat Kanta-palveluja käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot. Vastauksia analysointiin yhteensä 113 kappaletta. 48 vastaajista oli julkiselta sektorilta ja 65 yksityiseltä sektorilta. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Kannan palvelujen ja palvelutoiminnan kehittämiseen.

Yleinen tyytyväisyys Kantaan oli hyvällä tasolla: melkein 80 prosenttia vastanneista oli erittäin tai melko tyytyväisiä Kannan toimintaan, asiantuntemukseen ja osaamiseen. Sekä julkiset että yksityiset organisaatiot kokivat Kannan tarjoamat palvelut hyödyllisiksi.

Kolmen vuoden aikana samassa kyselyssä erityisesti julkisen sektorin tyytyväisyys on kasvanut kyselyn eri osioissa. Tulokset olivat samansuuntaisia julkisella ja yksityisellä sektorilla, mutta yksityisellä vastauksissa oli enemmän hajontaa kysymysten välillä. 

Luottamus Kannan tietosuojaan ja tietoturvaan on vahva

Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä Kannan tietosuojan ja tietoturvan toteutumiseen. Johdon ja ICT:n edustajista kaikki olivat erittäin tai melko tyytyväisiä Kannan tietosuojan ja -turvan toteutumiseen. 

Jatkamme tietosuojaan ja –turvaan panostamista sekä systemaattista viestintää turvallisesta asioinnista. Osallistumme myös jatkossa sidosryhmien ja Kelan eri häiriötilanneharjoituksiin.

Tyytyväisyydessä palvelutoimintaan ei suuria muutoksia

ICT:n ja johdon edustajat olivat muita tyytyväisempiä palvelutoimintaan. Palvelutoiminnassa parannuksia toivottiin erityisesti muutostilanteiden ja palvelujen käytön tukeen. Jatkamme palvelutoiminnan kehittämistä ja parannamme koulutusten saatavuutta.

Kannan uusi verkko-oppimisympäristö mahdollistaa paremmin koulutukset suurillekin määrille. Verkkokoulumme ovat suunnattu niin kokeneiden ammattilaisten kuin oppilaitosten hyödynnettäviksi. Lisäksi koulutustallenteemme ovat helposti saatavilla.

Suurin osa vastaajista tyytyväisiä Kannan viestintään

Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioista 74 prosenttia koki saavansa riittävästi tietoa Kanta-palveluista. Erityisen tyytyväisiä samaansa tietoon olivat sekä julkisen että yksityisen sektorin ICT-ammattilaiset, joista kaikki olivat erittäin tai melko tyytyväisiä. Myös häiriötiedottamiseen vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä.

Tyytyväisyys Kanta-uutiskirjeen hyödyllisyyteen oli laskenut edellisestä vuodesta. Kehitämme uutiskirjeen sisältöjä, jotta ne jatkossa vastaisivat entistä paremmin lukijoiden tarpeisiin. Myös kanta.fi-sivujen asiakaskokemuksen parantamista jatketaan, jotta tarpeellinen tieto olisi käyttäjien helposti löydettävissä.

Tyytyväisyys kehittämiseen on parantunut

Kanta-palvelujen kehittämisen koetaan vastaavan entistä paremmin organisaatioiden tarpeisiin. Nousua tyytyväisyydessä edelliseen vuoteen verrattuna oli sekä julkisella että yksityisellä sektoreilla. Julkisella jo lähes 70 prosenttia kokee olevansa tyytyväisiä Kanta-palvelujen kehittämiseen. Kehittämiseen osallistumisen tyytyväisyys oli yksityisellä sektorilla noussut 10 prosenttia edellisestä vuodesta.

Kyselyn vastauksista nousee tarve lisätä mahdollisuuksia osallistua kehittämiseen ja tehostaa siihen liittyvää tiedottamista. Parannamme kanta.fi-sivujen sisältöjä ja lisäämme kehittämisen avoimuutta esimerkiksi uudistamalla julkaisuaikataulua ja viestimällä Kanta-tiekartoista. Jatkamme myös verkostotapahtumien järjestämistä ja asiakastarpeiden tunnistamista heti kehittämisen alkuvaiheessa. Lisäksi kehittämisen kohdennettuja infotilaisuuksia järjestetään myös tulevaisuudessa.

Tutustu myös apteekkien asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin.

Lue lisää