Ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotto

Ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotto

Ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotto on mahdollista, kun sekä palvelun järjestäjä että tuottaja käyttävät Potilastiedon arkistoa. Lisäksi molempien potilastietojärjestelmissä pitää olla toteutettuna ostopalvelun valtuutuksen toiminnot.

Kanta-palvelujen ostopalvelun valtuutus -toiminnallisuus helpottaa potilastietojen välittämistä ostopalvelun tuottajan ja järjestäjän välillä. Ostopalvelun valtuutuksen voi ottaa käyttöön asiakirjoille ja kuville. Lisätietoa toiminnallisuudesta:

​​​​​​Edellytykset ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotolle

Ennen kuin ostopalvelun järjestäjä ja tuottaja voivat ottaa toiminnallisuuden käyttöön, osapuolilla pitää olla

  • sopimus ostopalvelusta tai palvelusetelistä
  • Potilastiedon arkisto käytössä
  • käytössään potilastietojärjestelmät, jotka tukevat ostopalvelun valtuutus -toiminnallisuutta.

Huomioitavaa kuva-aineistojen osalta

Kun ostopalvelun valtuutusta hyödynnetään kuva-aineistoihin, pitää perusedellytysten lisäksi huomioida myös nämä:

  • Vähintään palvelun tuottajalla on oltava Kuva-aineistojen arkisto käytössä.
  • Jos järjestäjä haluaa katsella ostopalveluna tuotettuja kuvia Kuva-aineistojen arkiston kautta, pitää järjestäjällä olla käytössä myös tähän tarkoitukseen soveltuva sertifioitu katselin.

Muuten vaatimukset potilastietojärjestelmille ja käyttöönottoprosessi ovat samanlaiset huolimatta siitä, syntyykö ostopalvelun yhteydessä asiakirjoja vai kuva-aineistoja. 

Vaatimukset potilastietojärjestelmille

Ostopalvelun järjestäjän ja tuottajan potilastietojärjestelmien pitää tukea ostopalvelun valtuutuksen toimintoja:

  • Järjestäjän potilastietojärjestelmän (tai erillisjärjestelmän, esimerkiksi palvelusetelijärjestelmän) pitää pystyä tuottamaan ostopalvelun valtuutus -asiakirja ja siihen liittyvät toiminnot.
  • Tuottajan potilastietojärjestelmän pitää pystyä hakemaan valtuutuksella tietoja järjestäjän rekisteristä Potilastiedon arkistosta sekä tallentamaan potilastiedot järjestäjän rekisteriin.

Potilastietojärjestelmän pitää olla testattu joko ostopalvelun järjestäjä- tai tuottajaominaisuuksien osalta Kanta-palvelujen yhteistestauksessa. Järjestelmät, joissa ostopalvelun valtuutus on yhteistestattu löytyvät Potilastiedon arkiston tilanne -sivulta.

Tarkempaa tietoa käyttämäsi potilastietojärjestelmän tilanteesta saat järjestelmätoimittajaltasi.

Käyttöönottoprosessi

Kun tarvittavat valmistelut on tehty, voi järjestäjä tai tuottaja aloittaa ostopalvelun valtuutuksen käyttöönottoprosessin. Prosessi viedään läpi vaiheineen, jos kyseessä on järjestäjän tai tuottajan ensimmäinen ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotto.

Ostopalvelun valtuutusta käyttöönottava järjestäjä tai tuottaja

  1. selvittää järjestelmätoimittajaltaan, millaista tukea tämä tarjoaa toiminnallisuuden käyttöönottoon
  2. voi ilmoittautua Potilastiedon arkiston käytön laajennukseen, jos tarvitsee käyttöönottoon Kelan tukea
  3. perehtyy ostopalvelun valtuutukseen liittyviin toimintamalleihin
  4. tekee käyttöönottokokeen yhdessä ostopalvelun toisen osapuolen ja järjestelmätoimittajan kanssa ennen käytön aloittamista.

Ostopalvelun valtuutuksen toimintamallit

Tutustu ostopalvelun valtuutuksen toimintamalleihin.

Tuottaja ilmoittaa Kelalle rekisteritasoisen valtuutuksen käyttöönotosta

Kun tuottaja ottaa rekisteritasoisen (aiemmin väestötasoinen) ostopalvelun valtuutuksen käyttöönsä ensimmäistä kertaa, sen pitää ilmoittaa asiasta Kelalle sähköpostitse osoitteeseen kanta@kanta.fi.

Kela lisää ilmoituksen perusteella tuottajan käyttämälle liityntäpisteelle tarvittavat ostopalvelun toiminnot, jotta rekisteritasoinen ostopalvelun valtuutus toimii järjestäjän ja tuottajan välillä. Toiminnot pitää lisätä liityntäpisteelle vain kerran, joten ilmoitus tarvitaan vain ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä.

Käyttöönottokoe

Ostopalvelun järjestäjä ja tuottaja tekevät käyttöönottokokeen ennen ostopalvelun valtuutuksen käytön aloittamista. Järjestelmätoimittaja auttaa tarvittaessa kokeen tekemisessä. Osapuolet sopivat keskenään kokeen ajankohdasta.

Käyttöönottokokeella varmistetaan ostopalvelun valtuutuksen tekninen toimivuus osapuolten välillä. Käyttöönottokoe pitää tehdä aina, kun järjestäjä tai tuottaja ottaa toiminnallisuuden käyttöön ensimmäisen kerran.

Käyttöönottokoe tehdään joko potilaskohtaisen tai rekisteritasoisen ostopalvelun valtuutuksen ohjeen ja testitapauksen mukaisesti. Järjestäjä ja tuottaja tekevät oman osuutensa kokeesta.

Raportoi käyttöönottokokeesta Kelaan

Kelalle lähetetään raportti käyttöönottokokeesta mahdollisimman pian onnistuneen kokeen jälkeen. Kokeeseen osallistuneet järjestäjä ja tuottaja voivat toimittaa kumpikin oman raporttinsa tai yhteisen raportin, kunhan raportilla on nähtävissä kummankin osapuolen tiedot ja käytetyt järjestelmät.

Lisätietoja

Sivua päivitetty 8.3.2024